De executieve functies zijn bij leerlingen nog volop in ontwikkeling. Deze functies zijn van belang voor het planmatig werken, de emotieregulatie en de metacognitie.

Executieve functies groep 1 - 8
Op deze cursusdag word je meegenomen in de executieve functies zijn en hoe je die kunt stimuleren zodat ze beter tot ontwikkeling komen. In de groepen 1 en 2 (soms 3) gebeurt dat via het spel maar in de groepen 3-8 kun je dit oefenen.
“zelf het roer in handen nemen”
Instapniveau:
Je werkt éen of meerdere dagen voor een basisschool groep en je wilt de executieve functies van je leerlingen versterken.
Eindniveau (doelen):
Aan het eind van deze dag heb je kennis over executieve functies opgedaan en heb je praktische handreikingen gekregen om hiermee in de praktijk aan de slag te gaan>
Programma:
Wat zijn executieve functies?
Wat zijn de verschillen tussen executieve functies en welk gedrag hoort daarbij?
groep 1 /2 (3)
Hoe kun je de executieve functies bij het Jonge kind vanuit spel stimuleren en waarom?
groep 3 – 8
Hoe oefen je executieve vaardigheden met je leerlingen zodat hun gedrag verbetert, niet alleen in de les maar ook daarbuiten?
Werkvormen:
Informatie via Powerpoint, reflectiemomenten en voorbeelden.
Literatuur:
Slim maar.. Dawson & Guare
Executieve functies bij kinderen en adolescenten: een praktische gids voor diagnostiek en interventie: P. dawson & R. Guare
Executieve functies versterken op school: M. Forster – J. Cooper-Kahn (2014)
Smidts & Huizinga, 2011
Dawson & Guare, 2013
Norman & Shallice, 1986
Voor wie:
Leerkrachten in het basisonderwijs, intern begeleiders en alle geïnteresseerden
Overige informatie
Trainers
Accreditatie
Deze training is niet geaccrediteerd
Contacttijd
2,5 uur – 3 uur (dagdeel)
Zelfstudie- en uitwerktijd
1 uur
Locatie, tijdstip
Woensdagmiddagen van 14.00-17.00
Data zie onderstaand contactformulier!
Locatie
HELDER Onderwijsadvies
Zandstraat 7
4101EC Culemborg