De executieve functies zijn bij leerlingen nog volop in ontwikkeling. Deze functies zijn van belang voor het planmatig werken, de emotieregulatie en de metacognitie.

Op deze cursusdag word je meegenomen in de executieve functies zijn en hoe je die kunt stimuleren zodat ze beter tot ontwikkeling komen. In de groepen 1 en 2 (soms 3) gebeurt dat via het spel maar in de groepen 3-8 kun je dit oefenen. 

“zelf het roer in handen nemen”

Instapniveau:

Je werkt éen of meerdere dagen voor een basisschool groep en je wilt de executieve functies van je leerlingen versterken.

Eindniveau (doelen):

Aan het eind van deze dag heb je kennis over executieve functies opgedaan en heb je praktische handreikingen gekregen om hiermee in de praktijk aan de slag te gaan>

Programma:

Wat zijn executieve functies?
Wat zijn de verschillen tussen executieve functies en welk gedrag hoort daarbij?

groep 1 /2 (3)

Hoe kun je de executieve functies bij het Jonge kind vanuit spel stimuleren en waarom?

groep 3 – 8

Hoe oefen je executieve vaardigheden met je leerlingen zodat hun gedrag verbetert, niet alleen in de les maar ook daarbuiten?

Werkvormen:

Informatie via Powerpoint, reflectiemomenten en voorbeelden.

Literatuur:

Slim maar.. Dawson & Guare
Executieve functies bij kinderen en adolescenten: een praktische gids voor diagnostiek en interventie: P. dawson & R. Guare
Executieve functies versterken op school: M. Forster – J. Cooper-Kahn (2014)
Smidts & Huizinga, 2011
Dawson & Guare, 2013
Norman & Shallice, 1986

Voor wie:

Leerkrachten in het basisonderwijs, intern begeleiders en alle geïnteresseerden

Overige informatie

Trainers

Jeroen Mulder (1-8)

 

 

Ingrid van Mierlo (1-2)

Accreditatie
Deze training is niet geaccrediteerd

Contacttijd
2,5 uur – 3 uur (dagdeel)

Zelfstudie- en uitwerktijd
1 uur

Locatie, tijdstip
Woensdagmiddagen van 14.00-17.00
Data zie onderstaand contactformulier!

Locatie
HELDER Onderwijsadvies
Zandstraat 7
4101EC Culemborg

Aanbod trainingen Executieve functies

Menu