De executieve functies zijn bij leerlingen nog volop in ontwikkeling. Deze functies zijn van belang voor het planmatig werken, de emotieregulatie en de metacognitie.
Op deze cursusdag word je meegenomen in de executieve functies zijn en hoe je die kunt stimuleren zodat ze beter tot ontwikkeling komen. In de groepen 1 en 2 (soms 3) gebeurt dat via het spel maar in de groepen 3-8 kun je dit oefenen.
“Zelf het roer in handen nemen”
Instapniveau
Je werkt éen of meerdere dagen voor een basisschool groep en je wilt de executieve functies van je leerlingen versterken.
Eindniveau (doelen)
Aan het eind van deze dag heb je kennis over executieve functies opgedaan en heb je praktische handreikingen gekregen om hiermee in de praktijk aan de slag te gaan>
Programma
Wat zijn executieve functies?
Wat zijn de verschillen tussen executieve functies en welk gedrag hoort daarbij?
groep 1/2 (3)
Hoe kun je de executieve functies bij het Jonge kind vanuit spel stimuleren en waarom?
groep 3 – 8
Hoe oefen je executieve vaardigheden met je leerlingen zodat hun gedrag verbetert, niet alleen in de les maar ook daarbuiten?
Werkvormen
Informatie via Powerpoint, reflectiemomenten en voorbeelden.
Literatuur
Slim maar.. Dawson & Guare
Executieve functies bij kinderen en adolescenten: een praktische gids voor diagnostiek en interventie: P. dawson & R. Guare
Executieve functies versterken op school: M. Forster – J. Cooper-Kahn (2014)
Smidts & Huizinga, 2011
Dawson & Guare, 2013
Norman & Shallice, 1986
Voor wie
Leerkrachten in het basisonderwijs, intern begeleiders en alle geïnteresseerden
Overige informatie
Trainers

Jeroen Mulder (1-8)

Ingrid van Mierlo (1-2)
Accreditatie
Deze training is niet geaccrediteerd
Contacttijd
2,5 uur – 3 uur (dagdeel)
Zelfstudie- en uitwerktijd
1 uur
Data en tijden
Woensdagmiddagen van 14.00 – 17.00u
Data: zie onderstaand contactformulier
Locatie
HELDER Onderwijsadvies
Zandstraat 7
4101EC Culemborg
Schrijf je in voor de cursus Executieve functies (1-2 en/of 3/8)
€250,-
per deelnemer (vrijgesteld van btw)