Inhoud

Een training van twee dagdelen over diverse soorten spel, de ontwikkelingsfasen van spel en hoe je de juiste spelbegeleiding kunt geven passend bij de spelvorm.

Voor wie?

Voor alle leerkrachten en zij-instromers die werken in de groepen 1, 2 en 3.

“Meer aandacht en tijd voor spel in de klas: wat geeft dat veel plezier in het werken met kleuters.”

De start

  • Je bent bekend met thematisch te werken en voert dit ook regelmatig uit
  • Je wilt dit werken verdiepen door middel van spelbegeleiding

Eindniveau (doelen)

  • Je hebt kennis van de diverse soorten van spel en de ontwikkeling daarin.
  • Je weet hoe spelsoorten terug kunnen komen in de praktijk
  • Je kunt bij elke spelsoort de juiste spelbegeleiding toepassen

Programma

Dag 1

Wat is spel, wat is kwalitatief rollenspel en wat zijn de ontwikkelingsfasen van spel?

Dag 1

Spelinstructie, spelbegeleiding, de 9 rollen van de leerkracht en de 3 V’s

Werkvormen en literatuur

Tijdens de training wisselen theorie, beeldmateriaal, oefening in de praktijk en de reflectie daarop, elkaar af.

Literatuur
Frea Janssen-vos en Van der Meer: basisontwikkeling
E Bomhof en M Trossel: Leren samenspelen
Elena Bodrova & Deborah J. Leong:  Tools of the mind the Vygotskian approach to early childhood education

Overige informatie

Trainer

Ingrid van Mierlo

Yvette Boulonois

Accreditatie
Deze training is geaccrediteerd voor het lerarenportfolio

Contacttijd
2 x 3 uur

Zelfstudie- en uitwerktijd
Leestijd: 2 x 2 uur
Praktijkoefening: 4 x 1 uur

Inschrijving

Locatie
Hoofdkantoor HELDER Onderwijsadvies 
Zandstraat 7

4101EC Culemborg

Tijdstip
Duur: 2 x 3 uur. Klik op ‘Inschrijven’ voor alle tijdstippen.

Maximaal aantal deelnemers
16 (minimaal 8 deelnemers)

Investering
€590,- per deelnemer

Menu