Spelinstructie en exploratieve instructie

Doel: Je versterkt je leerkrachtvaardigheden op het gebied van spelend lesgeven.

Voor wie: IB'er / kwaliteitscoördinator, Leerkracht, Schoolleiding

Duur: 3 uur

Accreditatie: Nee

Inschrijving: Team

Locatie: op school

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Als professional die werkt met jonge kinderen is spelend lesgeven een belangrijke vaardigheid. Spelend lesgeven omvat drie soorten van instructie die je passend bij het ontwikkeldoel van een leerling/groep kunt toepassen. In deze training gaan we in op explorerende instructie en spelinstructie. Jonge kinderen exploreren en spelen van nature. Ze zijn nieuwsgierig en proberen graag zelf alles uit, alle zintuigen worden benut. Deze gedragingen horen bij jonge kinderen. Maar kinderen komen niet altijd vanzelf tot exploratie en kwalitatief (rollen)spel. Als professional ben je nodig om nieuwe kennis toe te voegen en de kinderen passend te begeleiden.

Wat ga je leren?

  • Je leert hoe je kinderen kunt aanmoedigen om op onderzoek uit te gaan en op hun eigen manier te leren.
  • Daarnaast leer je om passende vragen te stellen en nieuwe kennis tijdens het exploreren toe te voegen.
  • Ook leer je om spelinstructie te geven waarbij je ontdekt hoe je, zonder het spel te verstoren, het spel op een passende manier stimuleert en verrijkt. Dit doen we door middel van demonstratiespel.
  • Je leert zelf nog beter te spelen in een rol of met een knuffel.
  • Na de spelinstructie leer je de kinderen begeleiden in kleine groepen op 3 niveaus, waarbij je aansluit bij de zone van naaste ontwikkeling.

In essentie ga je leren hoe je als professional de natuurlijke nieuwsgierigheid en speelsheid van jonge kinderen kunt omarmen en versterken, terwijl je tegelijkertijd een actieve rol speelt in hun ontwikkeling en groei.

De opbrengst

  • 1 Je kunt de kinderen aanmoedigen om op onderzoek uit te gaan en op hun eigen manier te leren.
  • 2 Je kunt passende vragen stellen en nieuwe kennis tijdens het exploreren toevoegen.
  • 3 Je geeft spelinstructie en weet hoe je, zonder het spel te verstoren, het spel op een passende manier stimuleert en verrijkt.
  • 4 Je kunt zelf nog beter te spelen in een rol of met een knuffel.
  • 5 Na de spelinstructie kun je de kinderen begeleiden in kleine groepen op 3 niveaus, waarbij je aansluit bij de zone van naaste ontwikkeling.

Trainers

Ingrid van Mierlo

Ynte Essers

Femke Ruiter

Milou de Kleijn

Susan Luimes

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier