
Meesterschap in thematiseren: Betekenisvolle thema’s voor betrokken kleuters
Data: 17 januari 2024
Doel: Het doel van deze training is om thema's te ontwikkelen die de betrokkenheid van kleuters verhogen en hen enthousiast maken om te leren. Dit gebeurt door in fasen op te bouwen en rekenen, taal en motoriek op een speelse manier te integreren. Daarnaast leer je hoe je betekenisvolle activiteiten ontwerpt die aansluiten bij het thema en de ontwikkelingsbehoeften van kleuters.
Voor wie: IB'er / kwaliteitscoördinator, Leerkracht, Schoolleiding
Duur: 1 bijeenkomst, uit te breiden op maat
Accreditatie: Nee
Inschrijving: Individueel en/of team
Locatie: Culemborg
Prijs: € 250,-
Inhoud
Als kleuterleerkracht kom je voor veel verschillende uitdagingen te staan. Soms kan het frustrerend zijn wanneer je denkt een geweldig thema te hebben voorbereid, maar de kinderen er niet echt bij betrokken lijken te zijn. Je vraagt je af hoe je thema’s kunt ontwikkelen die de betrokkenheid van de kleuters naar een hoger niveau tillen en hen enthousiast maken om te leren. Gelukkig is hier een manier voor. Tijdens deze bijeenkomst zul je leren hoe je thema’s kunt ontwikkelen die de nieuwsgierigheid en het enthousiasme van de kleuters stimuleren.
Wat ga je leren?
Het thematiseringsproces bouwt voort op gedeeld eigenaarschap met de kinderen en streeft naar krachtige, rijke en betekenisvolle thema’s. Wereldoriëntatie vormt de basis van thematiseren, waarbij we werken met thema’s die betekenisvol zijn voor kinderen en herkenbaar in de echte wereld, zoals de dokter en de fietsenmaker. We starten met de vraag hoe het thema/onderwerp betekenis heeft in het leven van het kind. Vanuit deze betekenis ontwerpen we activiteiten die passen bij het thema en kleuters uitdagen om vragen te stellen, ontwerpopdrachten uit te voeren en nieuwe kennis op te doen.
Elke fase van het thematiseringsproces sluit aan bij de spelontwikkeling van kleuters, waarbij rollen, handelingen en interactie worden gestimuleerd. Tijdens het spel komen rekenen, taal en motoriek op een speelse manier aan bod. Concrete voorbeelden zullen worden gegeven en we zullen samen een aantal activiteiten ontwikkelen. Hierbij werken we vanuit de B’s: betekenissen, bedoelingen en de bemiddelende rol van de leerkracht.
Het resultaat
- 1 Deze module inspireert je en geeft je nieuwe inzichten in het onderwijsproces. Door in fasen te thematiseren, merk je dat de betrokkenheid van je kleuters toeneemt. Ze zullen enthousiast zijn om vragen te stellen, creatieve opdrachten uit te voeren en nieuwe kennis op te doen.
- 2 De thema's die je behandelt sluiten aan bij de spelontwikkeling van kleuters en stimuleren hun verbeelding, handelingen en interactie.
- 3 Bovendien ontdek je hoe je rekenen, taal en motoriek op een speelse manier kunt integreren in het thema. Door te werken vanuit de betekenissen, bedoelingen en de bemiddelende rol van de leerkracht, leer je hoe je betekenisvolle activiteiten kunt ontwerpen die passen bij het thema en de ontwikkelingsbehoeften van de kleuters.
Trainers
nieuwsbrief
Wees als eerste op de hoogte van alles bij Helder Onderwijsadvies — denk aan events, nieuwe trainingen en webinars. Ja, er komen goede dingen aan!