Wil jij ook jouw vaardigheid in spebegeleiding en spelinstructie versterken? Merk je dat je te weinig echt meespeelt of spel begeleidt en wil je handvatten om om deze begeleidingsstrategie weer een groter onderdeel te laten zijn van je leerkracht handelen? Dan is deze tweedaagse training echt iets voor jou. 

Op deze cursusdag word je meegenomen in de diverse soorten van spel, ontwikkelingsfasen van spel en hoe je op verschillende manieren spelbegeleiding kunt geven. Spel in de  huishoek, themahoek en de bouwhoek komen aan bod. Je leert naar spel te kijken en te bepalen wat de leerlingen van jou nodig hebben. 

“aandacht en tijd voor spel in de klas: geeft meer plezier in werken met kleuters”

Instapniveau:

Voor alle leerkrachten /zij-instromers die werkzaam zijn in een groep 1, 2 of 3. 

Eindniveau (doelen):

Aan het eind van deze cursus:

  • heb je kennis van diverse soorten spel en ontwikkelingsfasen in spel 
  • kun je voorwaarden scheppen voor spel
  • kun je spel observeren en interpreteren 
  • kun je een juiste ontwikkel impuls of begeleidingsstrategie inzetten

Programma:

Dag 1:

  • betekenis spel
  • kwalitatief (rollen)spel
  • ontwikkelingsfasen van spel
  • observeren van spel
  • thematisch werken en spel

Dag 2:

  • spelinstructie & spelbegeleiding 
  • passief en actieve spelimpulsen 
  • 3 V’s (verkennen, verbinden, verrijken)
  • klassenmanagement: ruimte voor spelbegeleiding 

Werkvormen:

Informatie via Powerpoint, reflectiemomenten en (film)voorbeelden.

Diverse oefen- en samenwerkingsvormen om theorie te kennen en toe te passen in de spelsituaties in de praktijk. 

Ondersteunende materialen voor passende spelbegeleiding. 

Literatuur:

Albers, A. & Verbruggen, J. (2018). Aan de slag met gedragspatronen. Schematisch spel Observeren. Zorgbreed 61. Tijdschrift voor Integrale Leerlingzorg, 16 (1), 2-7

Spel en spelbegeleiding. Geraadpleegd: 26-4-2019: http://jongekind.slo.nl/lexicon/spel-en-spelbegeleiding

MacKay, S. H. (2019). Teaching and learning: Starting with story workshop. Retrieved from https://opalschool.org/starting-with-story-workshop/

Nolan, A., & Paatsch, L. (2017). (Re)affirming identities: Implementing a play-based approach to learning in the early years of schooling. International Journal of Early Years Education,26(1), 42–55. https://doi.org/10.1080/09669760.2017.1369397.

Pyle, A., & Alaca, B. (2018). Kindergarten children’s perspectives on play and learning. Early Child Development and Care,188(8), 1063–1075. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1245190

Taylor, M.E., Boyer, W. Play-Based Learning: Evidence-Based Research to Improve Children’s Learning Experiences in the Kindergarten Classroom. Early Childhood Educ J 48, 127–133 (2020). https://doi.org/10.1007/s10643-019-00989-7  

Voor wie:

Leerkrachten in het basisonderwijs, intern begeleiders en alle geïnteresseerden

Overige informatie

Trainers

Helder-Onderwijsadvies-Team-Ynte-Essers

Ynte Essers 

 

 

Ingrid van Mierlo 

Accreditatie
Deze training is niet geaccrediteerd

Contacttijd
15.00-18.00

Zelfstudie- en uitwerktijd
1 uur na iedere bijeenkomst

Locatie
HELDER Onderwijsadvies
Zandstraat
4101EC Culemborg

Spelbegeleiding

Menu