Hoe richt je het onderwijs in burgerschap goed in? HELDER doet dat vanuit het idee dat sociaal gedrag, executieve functies en burgerschap met elkaar verweven zijn. Daarvoor gebruiken we de leerlijn Burgerschat, een kist met vaardigheden voor de toekomst.
De leerlijn Burgerschat bestaat uit twee delen: de ik-, jij- en wij-competenties van het Sociaal Emotioneel Leren (SEL) en de kennisdomeinen van burgerschap. De leerlijn is daarmee compleet en dekkend voor een reeks van kerndoelen, inclusief het burgerschap.
HELDER helpt scholen bij het ontwikkelen van een visie op burgerschapsonderwijs, het kiezen van doelen uit de leerlijn Burgerschat en het vertalen van de doelen naar een onderwijsaanbod. Tenslotte richten we ons ook op het verzamelen van data zodat er cyclisch gewerkt kan worden aan kwaliteit. De data kan ook gebruikt worden voor de verantwoording op OR2: de sociaal maatschappelijke competenties. HELDER geeft met de scholen invulling aan de eisen die in het Waarderingskader van de Inspectie staan. We geven praktisch invulling aan de negen ijkpunten uit IJkpunten voor goed burgerschapsonderwijs.