Grip op de kleuterbouw
Startdata: 14 november 2024, 25 maart 2025
Doel: Deze cursus geeft je praktische handvatten om het onderwijskundig (bege)leiderschap in de kleuterbouw beter gestalte te geven.
Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, schoolleiding
Duur: 1 bijeenkomst van 09:30 tot 15:30 uur
Accreditatie: Nee
Inschrijving: Individueel
Locatie: Culemborg
Prijs: € 450,-
Inhoud
Deze cursus is voor schoolleiders, intern begeleiders en coördinatoren kleuterbouw die meer (praktische) handvatten willen hebben om hun onderwijskundig (bege)leiderschap in de kleuterbouw beter gestalte te geven. Aan het einde van de dag weet je hoe een kleuter zich ontwikkelt en hoe je hier onderwijskundig op inspeelt op een wijze die leidt tot het bereiken van leeropbrengsten. De basis van deze training is de denk- en werkwijze van Groeibewust Kleuteronderwijs.
Groeibewust Kleuteronderwijs is gebaseerd op de nieuwste onderwijsinzichten en helpt in het begeleiden en verbeteren van het kleuteronderwijs bij jullie op school. In deze bijeenkomst word je meegenomen in de wereld van het jonge kind. Het doel is om inzicht te krijgen op wat goed gaat, beter kan of beter moet. Daarbij kun je eventuele kansen aangrijpen om de kleuters bij jullie op school optimaal tot ontwikkeling te laten komen.
De basis met Marald Mens (gastspreker)
We beginnen bij de basis. Marald neemt je mee op een boeiende reis door de wereld van onze hersenen. Je krijgt diepgaand inzicht in hoe het brein van jonge kinderen zich op cognitief, emotioneel en sociaal vlak ontwikkelt. Dit inzicht is essentieel om effectief onderwijs te kunnen bieden aan de jonge generatie. Het vormt de fundamenten voor het realiseren van Groeibewust Kleuteronderwijs.
Na deze inspirerende start, duiken we dieper in de wereld van het jonge kind. Heb jij zicht of er bij jou op school de juiste dingen worden gedaan? We geven je de tools en kennis die nodig zijn om grip te krijgen op het onderwijs aan het jonge kind. We helpen je dit te versterken en te borgen aan de hand van de acht vaardigheden die de basis vormen van groeibewust onderwijs aan jonge kinderen. Hierbij staat de sensitief-responsieve leerkracht centraal.
In de cursus ‘Grip op de kleuterbouw’ krijg je onder meer antwoord op de volgende vragen:
- Hoe zorg je ervoor dat leerkrachten een gestructureerde en voorspelbare omgeving creëren voor kleuters, waardoor ze zich kunnen concentreren op hun ontwikkeling en zelfstandig kunnen functioneren binnen groepsafspraken? Het doel daarbij is dat de leerkracht ruimte krijgt voor instructie, begeleiding en observeren.
- Wat is het belang van werken in de zone van de naaste ontwikkeling en hoe organiseer je dat in de kleutergroep?
- Welke instructievormen worden er nu bij jou op school gebruikt en hoe maak je deze instructies nog betekenisvoller? Het doel daarbij is om de betrokkenheid hoog te houden en te zorgen dat de geleerde concepten goed worden begrepen.
- Hoe richten leerkrachten een rijke leeromgeving in waarin de kleuter ook nieuwsgierig en betrokken is tijdens het werken in de reken- en taalhoek? En hoe verrijk je de leeromgeving door te thematiseren?
- Hoe bevorderen de leerkrachten de creativiteit en het handelend vermogen bij jullie kleuters? En hoe stimuleren ze daarbij zelfstandige denk- en probleemoplossingsvaardigheden van kinderen door middel van creatieve activiteiten en het stellen van succescriteria?
- Hoe zorg je ervoor dat leerkrachten tijdens het spelen/werken optimaal begeleiden? Welke ontwikkelimpulsen geven zij op welk moment en hoe spelen ze eigenlijk mee en begeleiden ze een werkles?
Het resultaat
- 1 Vanuit wetenschappelijke inzichten kun je ontwikkelingen in het onderwijs aan het jonge kind aansturen en begeleiden.