Speelbare thema's van Kleuterflits

Van de huisartsenpraktijk tot een (tweedehands)kledingwinkel en van het vieren van vakantie tot verhuizen: de thema’s van Kleuterflits sluiten aan bij de belevingswereld van veel kleuters. Voor de invulling van de thema’s maken wij gebruik van hedendaags onderzoek naar hoe jonge kinderen leren, passend bij de visie Groeibewust Kleuteronderwijs.

Je hebt een licentie nodig om toegang te krijgen tot de Kleuterflits-thema’s. Dit stelt je in staat om een heel jaar met de thema’s te werken.

Tarieven

Een Kleuterflits-jaarlicentie is afhankelijk van het aantal leerlingen in de groepen 1 t/m 8:

  • < 50 leerlingen
    € 599,-
  • < 100 leerlingen
    € 699,-
  • < 150 leerlingen
    € 799,-
  • < 200 leerlingen
    € 999,-
  • < 400 leerlingen
    € 1099,-
  • 400+ leerlingen
    € 1199,-

Als je gebruikmaakt van Focus PO, ontvang je een korting van -20% op bovenstaande prijzen!

Prijzen zijn exclusief 9% btw.

Licentie aanvragen

De knop hieronder leidt je naar de webshop. Je kunt altijd eerst (kosteloos en vrijblijvend) een probeerthema aanvragen.

Aanvragen licentie

Delen:

Probeer een gratis thema van Kleuterflits en creëer één groot spelverhaal in alle hoeken

In de Kleuterflits-thema’s maak je kennis met Snuf en bouwen jullie samen met de kinderen een thema op (oriëntatiefase, verkenningsfase, constructiefase, uitvoeringsfase, verdiepingsfase en afsluitingsfase). Hierdoor is de betrokkenheid van de kinderen bij het thema hoog en wordt er spelenderwijs (via directe instructie, spelinstructie en/of exploratieve instructie) gewerkt aan reken- en taalactiviteiten. De activiteiten zijn uitgewerkt voor de grote groep, kleine groep en/of voor het hoekenwerk. Als leerkracht kun je direct aan de slag met deze thema’s, waardoor je kostbare tijd bespaart en je kunt focussen op het leveren van hoogwaardig onderwijs. Nieuwsgierig naar Kleuterflits? Vraag hier een gratis thema aan en probeer deze 8 weken gratis online.

Spelend lesgeven

Aan de hand van de thema’s van Kleuterflits bouw je samen met de kinderen een thema op (oriëntatiefase, verkenningsfase, constructiefase, uitvoeringsfase, verdiepingsfase en afsluitingsfase). Hierdoor is de betrokkenheid van de kinderen bij het thema hoog en wordt er spelenderwijs (via directe instructie, spelinstructie en/of exploratieve instructie) gewerkt aan reken- en taalactiviteiten. De activiteiten zijn uitgewerkt voor de grote groep, kleine groep en/of voor het hoekenwerk.

Cyclisch handelen

Per activiteit is een kader opgenomen met de doelen die kinderen eind groep 2 moeten behalen. Zo kun je gericht observeren waar het kind staat in zijn of haar ontwikkeling. Als je dit als leerkracht weet, kun je nog beter aansluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling van het kind. Hoe je dat kunt doen, staat per activiteit beschreven in de vorm van begeleidingsvragen en spelimpulsen.

Eén groot spelverhaal

Binnen ieder thema vind je een spelverhaal: knuffel Snuf maakt van alles mee binnen het thema. Hierdoor hebben de thema’s een rijk woordenschataanbod. De verwerking van de activiteiten vindt plaats in één van de hoeken, waardoor één groot spelverhaal ontstaat.


Voorbeeld van een spelverhaal

De klas van juf Lindsey werkt aan het thema ‘Wij helpen in de dierenopvang’. In de grote kring wordt het spelverhaal met Snuf (een knuffel) uitgespeeld: hij mocht helpen in de dierenopvang, maar heeft per ongeluk de hokken van de dieren open laten staan. In de rekenhoek tellen de kinderen of alle dieren weer gevonden zijn, in de lees-/schrijfhoek plaatsen de kinderen aan de hand van de halsbandjes de dieren in het juiste hok en in het atelier worden voerbakjes en voer gemaakt, want de dieren zullen wel geschrokken zijn.

Als Snuf verderop in het thema een gewonde vogel vindt, wordt in de themahoek de dierenarts toegevoegd. Bij de watertafel vullen de kinderen medicijnflesjes, in de rekenhoek maken ze op basis van een recept medicijnen, in de lees-/schrijfhoek ‘schrijven’ de kinderen de etiketten die ze op de medicijnflesjes kunnen plakken en ze maken dierenpaspoorten. In de bouwhoek bouwen ze een behandeltafel voor de dieren.


Het gebruik van Focus PO

Kleuterflits sluit aan op alle kindvolgsystemen passend bij de kleuters. Indien gewerkt wordt met het onderwijskwaliteitssysteem Focus PO, zie je per activiteit aan welk subdomein en welk(e) lesdoel(en) je werkt. Hierdoor kun je per activiteit observeren waar het kind staat in zijn of haar ontwikkeling. Per thema deelt Focus PO de kinderen in groepjes in, passend bij hun zone van naaste ontwikkeling. In Kleuterflits herken je de activiteiten die geschikt zijn om aan te bieden in de kleine groep aan het logo van Focus PO.

Heb je vragen? Mail naar info@kleuterflits.nl

Dé kinderkeuken voor jouw huishoek op school!

Betreed de betoverende wereld van culinair plezier met onze nieuwste kinderkeuken; een waar miniatuurmeesterwerk dat de charme van een echte keuken in het dagelijks leven vangt! Ontworpen met echte pannen, keukengerei en servies, moedigt onze kinderkeuken de ontwikkeling van rollenspel en rolhandelingen aan. Door te spelen met materialen uit de echte wereld worden betrokkenheid en serieus spel gestimuleerd. Verkrijgbaar in twee maten en drie kleurtypes. Klik hier voor meer informatie.

Volg ons op Instagram

Delen:

nieuwsbrief

Wees als eerste op de hoogte van alles bij Helder Onderwijsadvies — denk aan events, nieuwe trainingen en webinars. Ja, er komen goede dingen aan!