Formatief handelen

Doel: Je krijgt een diepgaand begrip van formatief (en cyclisch) handelen, weet hoe je dit concept in de praktijk toepast door relevante technieken te gebruiken en kan effectieve feedback geven.

Voor wie: IB'er / kwaliteitscoördinator, Leerkracht, Schoolleiding

Duur: 2 dagdelen van 3 uur

Accreditatie: Nee

Inschrijving: Team

Locatie: op school

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Heb je het gevoel dat je meer inzicht nodig hebt in het leerproces van de leerlingen in je groep of bij jullie op school? Formatief handelen is de oplossing. Dit cyclische proces is ondersteunend aan het didactisch handelen en het bereiken van realistische en ambitieuze doelen. Op basis van de inzichten van formatief handelen weet jij de instructie en de leerling zijn eigen handelen aan te passen om succesvol leerdoelen te bereiken. Dit leidt tot een toename van de intrinsieke motivatie en meer betrokkenheid bij de leerstof.

Wat ga je leren?

In twee bijeenkomsten weet jij wat formatief handelen is. Je bent in staat om verschillende technieken van formatief handelen te benoemen en weet wat het betekent voor je blok- en lesvoorbereiding. Tot slot ben je in staat om effectieve feedback te herkennen en weet je hoe je formatief handelen kunt toepassen in de praktijk. Je zorgt er met regelmatige check-ins en feedbackmomenten voor dat leerlingen hun eigen vooruitgang monitoren en daarmee een zelfreflecterend vermogen.

Bijeenkomst 1: Formatief handelen dagdeel 1

  • Wat betekent formatief handelen?
  • Waarom is het belangrijk voor het leren van de leerlingen?
  • Wat levert het je als leerkracht op?
  • Hoe kan je praktisch aan de slag met formatief handelen in je klas?

Bijeenkomst 2: Formatief handelen dagdeel 2

  • Welke technieken kun je gebruiken voor formatief handelen?
  • Wat betekent dit voor de blok- en de lesvoorbereiding?
  • Hoe geef je feedback?
  • Hoe kan je praktisch aan de slag met formatief handelen in je klas?

De opbrengst

  • 1 Je weet wat formatief handelen betekent en wat het de leerlingen en jou oplevert.
  • 2 Je weet hoe je effectief feedback geeft.
  • 3 Je weet hoe je het krachtigste onderwijsmiddel, formatief handelen, in de praktijk kunt toepassen om de prestaties te verbeteren.

Aanbevolen literatuur

Clarke, S. (2016). Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie. Bazalt.

Van dit boek is er op bol.com een uitgebreide en beknopte versie beschikbaar. Volledige versie: € 59,- Beknopte versie: € 12,50

Bekijk

Hattie, J. & Clarke, S. (2019). Feedback om leren zichtbaar te maken. Bazalt.

Van dit boek is er op bol.com een uitgebreide en beknopte versie beschikbaar. Volledige versie: € 59,- Beknopte versie: € 12,50

Bekijk

Trainers

Kimberly de Jong – Vermeulen

Bernadette Dijkman

Emila Bijl

Jeroen Mulder

Jojanneke Beugelink

Marjolein Veuger

Monique Steenwinkel

Nicole van Loo

Ynte Essers

Manon Oude Avenhuis

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier