Het rekenonderwijs versterken
Doel: Vergroten van kennis rondom het vakgebied rekenen-wiskunde en het versterken van de rekendidactiek, waardoor het rekenonderwijs op jullie school een boost krijgt.
Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht, schoolleiding
Duur: minimaal 3 bijeenkomsten (+ 3 rondes lesobservaties), op maat gemaakt voor jouw school
Accreditatie: Nee
Inschrijving: Team
Locatie: op school
Prijs: prijs op aanvraag
Inhoud
Het is tijd om het rekenonderwijs onder de loep te nemen. Wat doen we en waarom doen we dat? Sluit dit aan bij waar onze leerlingen behoefte aan hebben? In deze training zullen we door middel van een nu-meting de huidige situatie in kaart brengen en met het MT een plan van aanpak opstellen. Wat zijn al krachten binnen de school en welke kansen liggen er?
De bijeenkomsten
In drie bijeenkomsten vergroten we de kennis van het team en door middel van drie rondes lesobservaties versterken we door middel van coaching het leerkrachthandelen. Ter illustratie kunnen in de training bijvoorbeeld de volgende onderwerpen centraal staan: de leerlijn rekenen-wiskunde, een effectieve rekenles en omgaan met rekenuitdagingen.
Wat ga je leren?
De bijeenkomsten zouden kunnen worden ingedeeld op de volgende manier:
Bijeenkomst 1: Cyclisch werken aan de leerlijn rekenen-wiskunde
- Kennis en inzicht in opbouw leerlijn rekenen-wiskunde
- De rekenmuur
- Didactische rekenmodellen
- Cyclisch handelen: periode voorbereiden
Bijeenkomst 2: Een effectieve rekenles
- Kennis en inzicht in wiskundige attitude, didactische rekenmodellen (vertaalcirkel en ijsbergmetafoor)
- Automatiseren
- Rekentaal
- Cyclisch handelen: lesvoorbereiding en les uitvoering
Bijeenkomst 3: Omgaan met rekenuitdagingen
- Leerlijn meten en meetkunde
- Cyclisch handelen: evaluatie
- Differentiatie
Lesobservaties
In drie rondes lesobservaties wordt er vanuit kracht gecoacht. De opbouw van de rondes ziet er als volgt uit:
- 1e ronde lesobservaties: nu-meting
- 2e ronde lesobservaties: tussenmeting
- 3e ronde lesobservaties: eindmeting
Door het tussentijds uitvoeren van lesobservaties ontstaat er zicht op de kwaliteit van je lessen, of je vaardigheden worden beheerst en op de verschillen tussen jou en je collega’s. Het proces verloopt als volgt:
- De lesobservaties worden uitgevoerd door de trainer van Helder Onderwijsadvies en een medeobservant van je eigen school. Tijdens de lesobservatie zullen we ook de mede-observant coachen in het kijken naar een rekenles. Hierdoor wordt de expertise in de school vergroot en geborgd.
- In de nagesprekken ga je in gesprek om te kijken waar je sterke kanten liggen en je mogelijke ontwikkelkansen, om zo te groeien in je didactisch handelen.
- Op basis van de observaties voeren we gerichte interventies uit en kijken we ook naar welke onderwerpen in de aankomende training expliciet aan bod moeten komen. Daarom is ook een basistraject altijd passend bij waar je staat als team.
Voor de borging van het traject wordt een regiegroep, bestaande uit minimaal het MT, gevormd die tussentijds bijeenkomt om te controleren of het traject op koers ligt en eventueel bij te sturen. Ook de opmerkingen vanuit het team worden hierin besproken.
Samenwerking met IRIS Connect
Tevens is Helder Onderwijsadvies de samenwerking aangegaan met IRIS Connect. Met behulp van de videoapparatuur van IRIS Connect kan een rekentraject flexibeler worden begeleid en geborgd.
De opbrengst
- 1 Het team kan uitleggen hoe de leerlijn rekenen-wiskunde is opgebouwd en kan benoemen waar de zwaartepunten liggen in een periode voor de school/groep. De leerkrachten kunnen de keuzes rondom hun periodevoorbereiding onderbouwen.
- 2 Ten tweede kan het team uitleggen wat de didactische rekenmodellen inhouden en deze toepassen in hun lesvoorbereiding en uitvoering. Er zijn afspraken gemaakt rondom automatiseren en de rekentaal.
- 3 En ten slotte kan het team ook uitleggen hoe de leerlijn meten en meetkunde is opgebouwd en hoe zij dit vorm kunnen geven. Het team kan vanuit de evaluatie een nieuw helder periodeplan maken, waarbij ze kunnen uitleggen hoe zij tegemoetkomen aan de verschillende onderwijsbehoeften op het gebied van rekenen-wiskunde. Er zijn afspraken gemaakt op welke manier differentiatie terug te zien is in alle groepen.