Interim kwaliteitsmedewerker
Doel: Versterk of herstel (het toezicht op) de onderwijskwaliteit op je scholen met een specialist van Helder Onderwijsadvies op de werkvloer.
Duur: afhankelijk van de doelstelling
Inschrijving: bestuur
Locatie: op de werkvloer
Prijs: prijs op aanvraag
Inhoud
Sta je voor een herstelopdracht? Is er (bijvoorbeeld na een audit) geadviseerd om de onderwijskwaliteit in een school, of het toezicht daarop, te versterken? Een specialist van Helder Onderwijsadvies pakt zo’n opdracht in een afgesproken hoeveelheid tijd doelgericht aan.
Het doel is om de geïmplementeerde werkwijze, inclusief alle documentatie, binnen een vooraf bepaalde periode over te dragen naar de eigen organisatie. Wij hebben de persoon die bij je vraag past. Of het nu gaat om de inrichting van het bestuursbeleid BKA, de versterking van het toezicht op de onderwijskwaliteit op een of meerdere individuele (speciale) scholen, de ontwikkeling en implementatie van kwaliteitsstandaarden voor goed kleuteronderwijs of burgerschap, enzovoorts.
De werkwijze
Eerst voeren we een gesprek over de vraag en de behoeften van het bestuur. Vervolgens stellen we een plan op waarin de interimopdracht wordt beschreven. In dit plan zijn opgenomen:
- De doelstelling(en), beoogde resultaten en looptijd van de interimopdracht kwaliteitsmedewerker.
- De inhoudelijke kaders waarbinnen het resultaat moet worden geleverd.
- Welke personen (bestuur, schoolleiders, ib’ers/kwaliteitscoördinatoren) nieuw of aangescherpt beleid moeten gaan uitvoeren en hoe zij hierbij worden betrokken.
- De wijze van overdracht van de ontwikkelde werkwijze.
- Afspraken over werkwijze, verslaglegging enzovoorts.
Vervolg van het traject ‘Interim kwaliteitsmedewerker’
Ligt het plan er? Dan gaat de specialist van Helder Onderwijsadvies aan de slag. Dit gebeurt vanuit het bestuurskantoor of op de scholen zelf. De adviseur denkt en handelt vanuit de bestuurlijke kaders, het toezichtkader van de inspectie van het onderwijs, wetgeving en vanuit de praktische werkelijkheid van elke dag. We ontwikkelen een of meerdere oplossingsrichtingen en zetten deze om naar nieuw of aangescherpt beleid. Daarbij is aandacht voor de overbrenging van kennis naar de personen die dit na afloop van de interimopdracht zelf gaan uitvoeren.
De opbrengst
- 1 Er is een praktische werkwijze geïmplementeerd, passend bij de doelstelling(en) van de interimopdracht, die tevens beschreven is in documenten.
- 2 Het nieuwe of aangescherpte beleid wordt door het bestuur, de schoolleiders of de ib’ers/kwaliteitscoördinatoren uitgevoerd.