Meesterschap in thematiseren

Doel: In fasen thema’s en betekenisvolle activiteiten ontwikkelen die de betrokkenheid en het enthousiasme van kleuters verhogen. Daarbij integreer je rekenen, taal en motoriek op een speelse manier.

Duur: 1 bijeenkomst, uit te breiden op maat

Inschrijving: team

Locatie: op de werkvloer

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Als kleuterleerkracht kom je voor veel verschillende uitdagingen te staan. Soms is het frustrerend wanneer je denkt een geweldig thema te hebben voorbereid, de kinderen niet echt betrokken zijn. Je vraagt je af hoe je thema’s ontwikkelt die de betrokkenheid van de kleuters vergroten en hen enthousiast maken om te leren. Gelukkig is hier een manier voor.

Wat ga je leren?

Thematiseren betekent gedeeld eigenaarschap met de kinderen en zorgen voor krachtige, rijke en betekenisvolle thema’s. Wereldoriëntatie vormt de basis van thematiseren. Hierbij werken we met thema’s die betekenisvol zijn voor kinderen en herkenbaar in de echte wereld, zoals de dokter en de fietsenmaker.

De bijeenkomst ‘Meesterschap in thematiseren’

We starten met de vraag hoe het thema/onderwerp betekenis heeft in het leven van het kind. Vanuit deze betekenis ontwerpen we activiteiten. Die activiteiten passen bij het thema en dagen kleuters uit om vragen te stellen, ontwerpopdrachten uit te voeren en nieuwe kennis op te doen.

Elke fase van het thematiseringsproces sluit aan bij de spelontwikkeling van kleuters. Hierbij worden rollen, handelingen en interactie gestimuleerd. Tijdens het spel komen rekenen, taal en motoriek op een speelse manier aan bod. We geven concrete voorbeelden en we ontwikkelen samen een aantal activiteiten. Hierbij werken we vanuit de B’s: betekenissen, bedoelingen en de bemiddelende rol van de leerkracht.

De opbrengst

  • 1 Je bent geïnspireerd en hebt nieuwe inzichten gekregen in het onderwijsproces. Door in fasen te thematiseren, merk je dat de betrokkenheid van je kleuters toeneemt. Ze zullen enthousiast zijn om vragen te stellen, creatieve opdrachten uit te voeren en nieuwe kennis op te doen.
  • 2 De thema's die je behandelt, sluiten aan bij de spelontwikkeling van kleuters en stimuleren hun verbeelding, handelingen en interactie.
  • 3 Je weet hoe je rekenen, taal en motoriek op een speelse manier kunt integreren in het thema.
  • 4 Je weet hoe je betekenisvolle activiteiten ontwerpt die passen bij het thema en de ontwikkelingsbehoeften van de kleuters.

Trainers

Ingrid van Mierlo

Ynte Essers

Susan Luimes

Femke Ruiter

Anouk Prick-van den Boorn

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier