Meesterschap in thematiseren

Doel: Leer in fasen thema’s en betekenisvolle activiteiten te ontwikkelen die de betrokkenheid en het enthousiasme van kleuters verhogen en integreer reken, taal en motoriek op een speelse manier.

Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht, schoolleiding

Duur: 1 bijeenkomst, uit te breiden op maat

Accreditatie: Nee

Inschrijving: Team

Locatie: op school

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Als kleuterleerkracht kom je voor veel verschillende uitdagingen te staan. Soms kan het frustrerend zijn wanneer je denkt een geweldig thema te hebben voorbereid, maar de kinderen er niet echt bij betrokken lijken te zijn. Je vraagt je af hoe je thema’s kunt ontwikkelen die de betrokkenheid van de kleuters naar een hoger niveau tillen en hen enthousiast maken om te leren. Gelukkig is hier een manier voor.

Wat ga je leren?

Het thematiseringsproces bouwt voort op gedeeld eigenaarschap met de kinderen en streeft naar krachtige, rijke en betekenisvolle thema’s. Wereldoriëntatie vormt de basis van thematiseren, waarbij we werken met thema’s die betekenisvol zijn voor kinderen en herkenbaar in de echte wereld, zoals de dokter en de fietsenmaker. We starten met de vraag hoe het thema/onderwerp betekenis heeft in het leven van het kind. Vanuit deze betekenis ontwerpen we activiteiten die passen bij het thema en kleuters uitdagen om vragen te stellen, ontwerpopdrachten uit te voeren en nieuwe kennis op te doen.

Elke fase van het thematiseringsproces sluit aan bij de spelontwikkeling van kleuters, waarbij rollen, handelingen en interactie worden gestimuleerd. Tijdens het spel komen rekenen, taal en motoriek op een speelse manier aan bod. Concrete voorbeelden zullen worden gegeven en we zullen samen een aantal activiteiten ontwikkelen. Hierbij werken we vanuit de B’s: betekenissen, bedoelingen en de bemiddelende rol van de leerkracht.

De opbrengst

  • 1 Je bent geïnspireerd en hebt nieuwe inzichten gekregen in het onderwijsproces. Door in fasen te thematiseren, merk je dat de betrokkenheid van je kleuters toeneemt. Ze zullen enthousiast zijn om vragen te stellen, creatieve opdrachten uit te voeren en nieuwe kennis op te doen.
  • 2 De thema's die je behandelt sluiten aan bij de spelontwikkeling van kleuters en stimuleren hun verbeelding, handelingen en interactie.
  • 3 Je weet hoe je rekenen, taal en motoriek op een speelse manier kunt integreren in het thema.
  • 4 Je weet hoe je betekenisvolle activiteiten kunt ontwerpen die passen bij het thema en de ontwikkelingsbehoeften van de kleuters.

Trainers

Ingrid van Mierlo

Ynte Essers

Inge Sneekes

Milou de Kleijn

Susan Luimes

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier