Starterstraject voor beginnende leerkrachten

Doel: Vol zelfvertrouwen en kennis jezelf ontwikkelen in je nieuwe baan als leerkracht.

Voor wie: bestuur, ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht, schoolleiding

Duur: 6 bijeenkomsten van 3 uur (plus 2 individuele coachingsmomenten)

Accreditatie: Nee

Inschrijving: Team of bestuur

Locatie: Op school of binnen het bestuur

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

De uitstroom van startende leerkrachten is tegenwoordig heel hoog. Een kwart van de jonge leerkrachten stopt binnen vijf jaar. Deze uitval vindt vooral in het eerste jaar plaats. De kwaliteit van de begeleiding van starters kan veel invloed hebben op de mate waarin starters uitvallen. Daarom is het belangrijk om als starter de juiste begeleiding te krijgen, om de uitval van startende leerkrachten terug te brengen. Met dit starterstraject ontwikkel je jezelf vol zelfvertrouwen in je loopbaan als leerkracht.

Wat ga je leren?

Het traject bestaat uit 6 bijeenkomsten (plus 2 individuele coachingsmomenten). Tijdens elke bijeenkomst is er ruimte om als startende leerkrachten te praten over de eigen ontwikkeling en de eigen school (intervisie). In de bijeenkomsten wordt besproken welke literatuur nuttig kan zijn voor extra achtergrondinformatie.

Bijeenkomst 1: Kennismaking

  • Introductie: kennismaken met elkaar.
  • Opzet van het traject en doelen bespreken.
  • Persoonlijke doelen opstellen.

Bijeenkomst 2: Klassenmanagement

  • Hoe zorg ik voor een goed pedagogisch klimaat?
  • Hoe zorg ik voor duidelijke regels en routines binnen mijn groep?

Bijeenkomst 3: Effectieve instructie

  • Hoe ziet een effectieve instructie eruit?
  • Welke theorieën liggen er achter een effectieve instructie?
  • Welke hulpmiddelen kan ik daarvoor gebruiken?

Bijeenkomst 4: Alle leerlingen in beeld

  • Op welke aspecten moet ik de kinderen volgen?
  • Hoe houd ik zicht op al mijn leerlingen?

Bijeenkomst 5: Differentiëren

  • Hoe ga ik om met verschillen in mijn klas?
  • Hoe werk ik hierbij cyclisch?

Bijeenkomst 6: Contact en communicatie met ouders

  • Wat is ouderbetrokkenheid?
  • Hoe kan ik ouderbetrokkenheid vergroten?
  • Hoe ga ik om met (moeilijke) ouders?
  • Afsluitend: doelen van het traject evalueren en bepalen welk vervolg aan het traject wordt gegeven.

De opbrengst

  • 1 Je hebt jezelf vol zelfvertrouwen en kennis ontwikkeld in je loopbaan als leerkracht.

Trainers

Marjolein Veuger

Bernadette Dijkman

Kimberly de Jong – Vermeulen

Monique Steenwinkel

Ynte Essers

Manon Oude Avenhuis

Milou de Kleijn

Susan Luimes

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier