EDI-coach

Doel: Aan het einde van het traject beschik je als team over voldoende inhoudelijke kennis om andere leerkrachten vanuit kracht te kunnen coachen en begeleiden met betrekking tot het (E)DI-model.

Voor wie: bestuur, ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht, schoolleiding

Duur: 5 bijeenkomsten van 3 uur (+ 2 uur individuele coaching op eigen locatie)

Accreditatie: Nee

Inschrijving: Team of op bestuursniveau

Zelfstudie: 25 uur

Locatie: in overleg met bestuur/scholengroep

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

De training EDI-coach is bedoeld voor leerkrachten en/of intern begeleiders die willen investeren in de kwaliteit van de (EDI-)instructie van de leerkrachten in de school, om zo de instructiekwaliteit te borgen en te verbeteren. Je wordt als team opgeleid om binnen je eigen school (of cluster van scholen) de leerkrachten/jouw collega’s te coachen en begeleiden bij het ontwikkelen en verbeteren van hun instructievaardigheden. Tijdens het hele traject staat jullie ontwikkeling als coach centraal.

Wat ga je leren?

Algemene doelen van het traject EDI-coach

  • Boven het EDI-lesmodel staan en vanuit de theorie keuzes verantwoorden.
  • Leerkrachten leren coachen vanuit een persoonlijke leervraag en daarbij je coachingsvaardigheden gericht inzetten.
  • Je eigen rol als EDI-coach binnen de organisatie beschrijven en een eigen persoonlijke leervraag formuleren ten aanzien van je persoonlijke ontwikkeling als coach.

Specifieke doelen per bijeenkomst

In de vijf bijeenkomsten staan de volgende doelen rondom kennis van EDI en coaching centraal.

Bijeenkomst 1: introductie EDI en coaching

  • Vanuit de theorie bepaalde keuzes van EDI onderbouwen.
  • Het concept coachen uit kunnen leggen.
  • Een persoonlijke leervraag formuleren.

Bijeenkomst 2: vanuit kracht coachen

  • Een eigen beeld ontwikkelen dan wel aanscherpen van je rol als coach, begeleider, kartrekker of inspirator.
  • Vanuit kracht kunnen coachen door het stellen van vragen, het geven van feedback en het geven van aanwijzingen.

Bijeenkomst 3: kennis koppelen aan de praktijk

  • Kennis en vaardigheden ten aanzien van EDI toepassen op beeldmateriaal.
  • De theorie koppelen aan de onderwerpen differentiatie en controle van begrip.
  • Verschillende coachmethodieken kunnen benoemen.

Bijeenkomst 4: kennis koppelen aan de praktijk en omgaan met weerstand

  • Aan de hand van een model beschrijven wat er binnen de organisatie nodig is om de verandering teweeg te brengen.
  • Je kennis en vaardigheden ten aanzien van EDI toepassen op beeldmateriaal.
  • Jouw coachingsvaardigheden op de juiste manier inzetten bij collega’s met weerstand.

Bijeenkomst 5: eigen ontwikkeling

  • Je kennis en vaardigheden ten aanzien van EDI toepassen op beeldmateriaal.
  • Eigen ontwikkeling ten aanzien van je rol als coach te beschrijven.

 

De cursus bestaat uit vijf dagdelen. Tussen de bijeenkomsten in krijg je als coach twee individuele coachingsmomenten (van één uur) op je eigen locatie.

De opbrengst

  • 1 Na deze cursus kun jij vol zelfvertrouwen, vaardigheden en focus invulling geven aan jouw rol als EDI-coach binnen jouw eigen school of cluster van scholen.

Aanbevolen literatuur

Voerman, L. & Faber, F. (2022). Didactisch coachen. De Weijer Design.

Te bestellen op bol.com voor € 29,95.

Bekijk

Trainers

Kimberly de Jong – Vermeulen

Marjolein Veuger

Bernadette Dijkman

Delen:

Eerst meer leren over lesgeven volgens het EDI-model?

Basistraining Expliciete Directe Instructie (EDI)

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier