Blok 3: Expert Groeibewust Kleuteronderwijs

Data: 5 februari 2025

Doel: Je versterkt je leerkrachtvaardigheden op het gebied van spelend lesgeven en directe instructie en kan directe instructie inzetten bij begrijpend luisteren.

Voor wie: IB'er / kwaliteitscoördinator, Leerkracht

Duur: 3 bijeenkomsten van 15:00 tot 18:00 uur, uit te breiden op maat

Accreditatie: Nee

Inschrijving: Individueel

Locatie: Culemborg

Prijs: € 650,-

Inhoud

Deze bijeenkomsten richten zich op spelend lesgeven aan jonge kinderen, met een focus op explorerende instructie en spelinstructie. Verken hoe directe instructie effectief kan zijn bij kleuters door hun nieuwsgierigheid en speelsheid te omarmen, met behulp van poppen-, knuffel- en rollenspel. Daarnaast krijg je inzicht in hoe je directe instructie kunt inzetten bij begrijpend luisteren en ontwikkel je een les begrijpend luisteren bij een (prenten)boek.

Wat ga je leren?

Bijeenkomst 1: Spelinstructie en exploratieve instructie
Jonge kinderen zijn nieuwsgierig en proberen graag zelf alles uit, alle zintuigen worden benut. Deze gedragingen horen bij jonge kinderen. Maar ze komen niet altijd vanzelf tot exploratie en kwalitatief (rollen)spel. Als professional ben je nodig om nieuwe kennis toe te voegen en de kinderen passend te begeleiden. In deze bijeenkomst leer je het volgende:

  • Kinderen aanmoedigen om op onderzoek uit te gaan en op hun eigen manier te leren.
  • Passende vragen stellen en nieuwe kennis tijdens het exploreren toevoegen.
  • Spelinstructie geven waarbij je ontdekt hoe je, zonder het spel te verstoren, het spel op een passende manier stimuleert en verrijkt. Dit doen we door middel van demonstratiespel.
  • Zelf nog beter spelen in een rol of met een knuffel.
  • Na de spelinstructie leer je de kinderen te begeleiden in kleine groepen op 3 niveaus, waarbij je aansluit bij de zone van naaste ontwikkeling.

In essentie ga je leren hoe je als professional de natuurlijke nieuwsgierigheid en speelsheid van jonge kinderen kunt omarmen en versterken, terwijl je tegelijkertijd een actieve rol speelt in hun ontwikkeling en groei.

Bijeenkomst 2: Directe instructie voor betrokken kleuters
In deze bijeenkomst leer je hoe je je instructie meer betekenisvol kunt maken door middel van een betekenisvolle context met poppen-, knuffel- en rollenspel. Dit doe je zonder af te stappen van stapsgewijs modelen en de ik-wij-jullie-jij-fasen. De bijeenkomst heeft tot doel je bewust te maken van de effectieve toepassing van poppen- en rollenspel in directe instructie met kleuters. Na het volgen van deze bijeenkomst kun jij het volgende:

  • De betrokkenheid van kleuters vergroten.
  • Poppen- en rollenspel gebruiken als hulpmiddel om abstracte concepten om te zetten in concrete ervaringen voor kleuters.
  • Een veilige ruimte creëren waarin kleuters zich kunnen uiten en betrokken kunnen raken bij het leerproces.
  • Verhalen vertellen, emoties verkennen en complexe ideeën vereenvoudigen en toch stapsgewijze instructie geven.
  • De leerstof tot leven brengen en de fantasie van kleuters stimuleren.
  • Leren dichter bij de eigen ervaringen van kleuters brengen en hen helpen om de leerstof in een breder perspectief te plaatsen.

Bijeenkomst 3: Directe instructie bij begrijpend luisteren: scaffolding, interactief voorlezen en modelen
In deze bijeenkomst bespreken we aan de hand van een sterke theoretische onderbouwing de doorgaande lijn van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen. Het volgende komt aan bod:

  • Je leert welke factoren bijdragen aan de ontwikkeling van begrijpend luister- (en lees)vaardigheden.
  • Je leert hoe scaffolding kan helpen om de verantwoordelijkheid van jou als leerkracht over te dragen naar de kinderen en hoe je doelbewust gebruik kunt maken van interactief voorlezen en modelen om jouw gekozen lesdoel te behalen.
  • Aan het eind van de bijeenkomst heb je een les begrijpend luisteren bij een (prenten)boek naar keuze ontwikkeld die je direct in de praktijk kunt gebruiken.

Data

Bijeenkomst 1: 5 februari 2025
Bijeenkomst 2: 12 maart 2025
Bijeenkomst 3: 9 april 2025

Prijs

Dit blok bestaat uit 3 bijeenkomsten: € 650,-

Het resultaat

  • 1 Je leerkrachtvaardigheden op het gebied van spelend lesgeven en directe instructie zijn versterkt.
  • 2 Je weet hoe je de natuurlijke nieuwsgierigheid en speelsheid van jonge kinderen kunt omarmen en versterken.
  • 3 Je kunt poppen-, knuffel- en rollenspel integreren in directe instructie met kleuters.
  • 4 Je kunt directe instructie inzetten bij begrijpend luisteren en een les begrijpend luisteren ontwikkelen bij een (prenten)boek.

Trainers

Milou de Kleijn

Ynte Essers

Femke Ruiter

Ingrid van Mierlo

Susan Luimes

Delen:

nieuwsbrief

Wees als eerste op de hoogte van alles bij Helder Onderwijsadvies — denk aan events, nieuwe trainingen en webinars. Ja, er komen goede dingen aan!