Directe instructie voor betrokken kleuters

Doel: Je leert hoe je poppen-, knuffel- en rollenspel kunt integreren in directe instructie met kleuters, zodat je abstracte concepten tastbaar kunt maken en betrokkenheid kunt vergroten.

Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht, schoolleiding

Duur: 1 bijeenkomst, uit te breiden op maat

Accreditatie: Nee

Inschrijving: Team

Locatie: op school

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Vraag je je soms af of de toepassing van directe instructie bij jonge kinderen werkt? Met de juiste benadering kan directe instructie een krachtig middel zijn om kleuters te betrekken en hun leerproces te verdiepen. Directe instructie met kleuters vraagt om een benadering die hun natuurlijke nieuwsgierigheid en speelsheid omarmt. Poppen-, knuffel- en rollenspel bieden een prachtige manier om dit te doen.

Wat ga je leren?

In deze training leer je hoe je je instructie meer betekenisvol kunt maken door middel van een betekenisvolle context met poppen-, knuffel- en rollenspel. Dit doe je zonder af te stappen van stapsgewijs modelen en de ik-wij-jullie-jij-fasen. De training heeft tot doel je bewust te maken van de effectieve toepassing van poppen- en rollenspel in directe instructie met kleuters. Je leert het volgende:

  • De betrokkenheid van kleuters vergroten.
  • Poppen- en rollenspel gebruiken als hulpmiddel om abstracte concepten om te zetten in concrete ervaringen voor kleuters.
  • Een veilige ruimte creëren waarin kleuters zich kunnen uiten en betrokken kunnen raken bij het leerproces.
  • Verhalen vertellen, emoties verkennen en complexe ideeën vereenvoudigen en toch stapsgewijze instructie geven.
  • De leerstof tot leven brengen en de fantasie van kleuters stimuleren.
  • Leren dichter bij de eigen ervaringen van kleuters brengen en hen helpen om de leerstof in een breder perspectief te plaatsen.

De opbrengst

  • 1 Je kunt je poppen-, knuffel- en rollenspel integreren in directe instructie met kleuters en maakt daardoor abstracte concepten tastbaar en vergroot de betrokkenheid.
  • 2 Je verbetert het leren van de kinderen en stimuleert hun verbeelding. Het uiteindelijke resultaat is een betekenisvollere en boeiendere leerervaring voor kleuters, waarin ze zich vrij kunnen uiten.

Trainers

Ingrid van Mierlo

Ynte Essers

Femke Ruiter

Milou de Kleijn

Susan Luimes

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier