Meesterlijk observeren en begeleiden
Doel: Meer informatie halen uit je observaties en passende spel- en ontwikkelimpulsen kunnen geven om de leerling te laten groeien in de zone van de naaste ontwikkeling.
Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht, schoolleiding
Duur: 1 bijeenkomst, uit te breiden op maat
Accreditatie: Nee
Inschrijving: Team
Locatie: op school
Prijs: prijs op aanvraag
Inhoud
Dat observeren en begeleiden belangrijke vaardigheden zijn, is voor jou als leerkracht natuurlijk allang bekend. Maar hoe creëer je de ruimte om tijdens de speelwerkles te observeren en welke ontwikkelimpulsen pas je wanneer toe? Hoe zet je deze vaardigheden op een krachtige manier in, zodat je ziet wat je moet zien om jouw kleuters te laten groeien met behulp van krachtige ontwikkelimpulsen?
Wat ga je leren?
De bijeenkomst ‘Meesterlijk observeren en begeleiden’
In deze bijeenkomst ontwikkel jij de observatie- en begeleidingsvaardigheden die je nodig hebt als leerkracht in de groepen 1/2:
- Je leert de speelwerkles zo te structureren dat jij ruimte krijgt om te observeren en te begeleiden.
- Je leert wat observeren betekent in de kleutergroep en op welke niveaus je de kleuters kunt begeleiden.
- Vervolgens leer je om passende ontwikkelimpulsen te geven op basis van gemaakte observaties in de rekenhoek, de lees/schrijfhoek, het atelier en overige hoeken/activiteiten.
De opbrengst
- 1 Je weet wat observeren in een kleutergroep precies inhoudt, wat ontwikkelimpulsen zijn, hoe je deze geeft en waarom dat belangrijk is.
- 2 Je haalt meer informatie uit je observaties en je kunt passende spel- en ontwikkelimpulsen geven om de leerling te laten groeien in de zone van de naaste ontwikkeling.