Nu-meting + traject Het taalonderwijs versterken

Doel: Vergroten van kennis rondom het vakgebied taal en het versterken van de didactiek en de samenhang, waardoor het taalonderwijs op jullie school een boost krijgt.

Voor wie: schoolteam

Duur: afhankelijk van de vraag, minimaal 2 bijeenkomsten (+ 2 rondes lesobservaties), op maat gemaakt

Inschrijving: team

Zelfstudie: afhankelijk van het gekozen onderwerp

Locatie: op de werkvloer

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Het is tijd om het taalonderwijs onder de loep te nemen. Wat doen we en waarom doen we dat? Sluit dit aan bij waar onze leerlingen behoefte aan hebben? In deze training brengen we door middel van een nu-meting de huidige situatie in kaart. Daarnaast stellen we met het mt een plan van aanpak op. Wat zijn al krachten binnen de school en welke kansen liggen er?

Het taalonderwijs omvat natuurlijk een breed scala aan onderwerpen. Daarom kun je als school de keuze maken voor een uitgebreide nu-meting (gericht op alle domeinen binnen het taalonderwijs) of een wat meer specifieke nu-meting (gericht op één of een aantal domeinen).

De bijeenkomsten
In de bijeenkomsten vergroten we de kennis van het team. Ook versterken we het leerkrachthandelen door middel van rondes lesobservaties en coaching. Ter illustratie kunnen in de training bijvoorbeeld de volgende domeinen centraal staan: schriftelijke taalvaardigheid, lezen, mondelinge taalvaardigheid of taalbeschouwing. Binnen deze domeinen kan er vervolgens aandacht worden besteed aan: taalonderwijs in het algemeen, teksten schrijven, begrijpend lezen, technisch lezen, luisteren, spreken, gesprekken voeren, spelling of woordenschat.

Wat ga je leren?

We starten met een nu-meting bij jou op school om de huidige situatie in kaart te brengen. Van daaruit bekijken we wat de inhoud van het traject gaat worden en stellen we de bijeenkomsten samen. De volgende onderwerpen kunnen bijvoorbeeld aan bod komen:

Taalonderwijs in het algemeen

  • Kennis en inzicht in opbouw leerlijn Nederlands
  • Een taalmethode kiezen
  • Didactische modellen
  • Samenhang tussen de taaldomeinen

Schriftelijke taalvaardigheid (bijv. teksten schrijven)

  • Teksten schrijven met verschillende functies
  • Plezier in lezen en schrijven stimuleren
  • Taalkundige principes en regels

Lezen (bijv. begrijpend lezen en technisch lezen)

Kennisrijk aanbod

  • Een visie op lezen met begrip
  • Werken aan lezen en luisteren met begrip
  • Rijke teksten
  • GRRIM-model
  • Leesmotivatie

Technisch lezen

  • Fonologisch bewustzijn, letterkennis, decoderen en woordherkenning
  • Diagnosticeren van leesproblemen
  • Relatie tussen vloeiend lezen en leesbegrip

Mondelinge taalvaardigheid (bijv. luisteren, spreken en gesprekken voeren)

  • Begrijpend luisteren
  • Presenteren
  • Discussiëren

Taalbeschouwing (bijv. spelling en woordenschat)

Spelling

  • Automatiseren bij spelling
  • Spellingsdidactieken
  • Dyslexie

Woordenschat

  • Woordenschat in close reading
  • Integratie woordenschat in andere vakken
  • Consolidatiestrategieën
  • Woordenschatgerichte lessen ontwerpen

Lesobservaties

In ten minste twee rondes lesobservaties wordt er vanuit kracht gecoacht. De opbouw van de rondes ziet er als volgt uit:

  • 1e ronde lesobservaties: nu-meting
  • 2e ronde lesobservaties: eindmeting
  • Optioneel: tussenmetingen (optioneel, afhankelijk van de vraag en wens)

Door het tussentijds uitvoeren van lesobservaties ontstaat er zicht op de kwaliteit van je lessen, of je vaardigheden worden beheerst en op de verschillen tussen jou en je collega’s. Het proces verloopt als volgt:

  • De lesobservaties worden uitgevoerd door de trainer van Helder Onderwijsadvies en een medeobservant van je eigen school. Tijdens de lesobservatie coachen we ook de mede-observant in het kijken naar een taalles. Hierdoor wordt de expertise in de school vergroot en geborgd.
  • In de nagesprekken ga je in gesprek om te kijken waar je sterke kanten liggen en je mogelijke ontwikkelkansen. Zo groei je in je didactisch handelen.
  • Op basis van de observaties voeren we gerichte interventies uit en kijken we ook naar welke onderwerpen in de aankomende training expliciet aan bod moeten komen. Daarom is ook een basistraject altijd passend bij waar je staat als team.

Er wordt een regiegroep gevormd, bestaande uit minimaal het mt. Deze groep komt tussentijds bijeen om te controleren of het traject op koerst ligt en om eventueel bij te sturen. Ook de opmerkingen vanuit het team worden hierin besproken.

 

Samenwerking met IRIS Connect

Helder Onderwijsadvies de samenwerking aangegaan met IRIS Connect. Met behulp van de videoapparatuur van IRIS Connect kan een taaltraject flexibeler worden begeleid en geborgd.

De opbrengst

Afhankelijk van de wens van de school stemmen we samen de opbrengst af. In ieder geval:

  • 1 Het team is zich bewust van de kracht van samenhang binnen het taalonderwijs en heeft de samenhang geïntegreerd in het aanbod.
  • 2 Het team heeft de uitgangspunten en nieuwe vaardigheden geïntegreerd in het eigen handelen in de onderwijspraktijk.
  • 3 Het team heeft handvatten gekregen om het taalonderwijs te versterken en te borgen.

Trainers

Bernadette Dijkman

Monique Steenwinkel

Femke Ruiter

Tara Quevedo Diaz-Verloo

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier