Ontdek de kracht van de taal- en rekenhoek en het atelier

Doel: Je leert hoe je de taal- en rekenhoek en het atelier kunt vormgeven op een manier die kinderen langdurig boeit en betrokken houdt, door middel van betekenisvolle activiteiten en spelvormen die de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden stimuleren.

Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht, schoolleiding

Duur: 1 bijeenkomst, uit te breiden op maat

Accreditatie: Nee

Inschrijving: Team

Locatie: op school

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Heb je ooit het gevoel gehad dat de taal- en rekenhoek en het atelier in je klaslokaal niet de aandacht krijgen die ze verdienen? Ontdek hoe je deze hoeken kunt transformeren tot inspirerende speelruimtes waar kinderen graag naar terugkeren, door gebruik te maken van betekenisvolle (thematische) activiteiten en spelvormen. Leer hoe je een perfecte balans kunt vinden tussen betekenissen, bedoelingen en jouw bemiddelende rol als leerkracht.

Wat ga je leren?

  • Je leert hoe je de taal- en rekenhoek en het atelier op een boeiende en betrokken manier kunt vormgeven, zodat kinderen er langere tijd met plezier kunnen spelen. Dit bereik je door je te richten op activiteiten die betekenisvol zijn en afkomstig zijn uit de echte wereld of in spelvorm worden aangeboden. Op die manier stimuleer je de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden, zodat ze langdurig actief kunnen blijven in één hoek.
  • Je ervaart hoe leerlingen voldoende uitdaging kunnen krijgen en zich meer betrokken voelen bij het spel. De taalhoek wordt bijvoorbeeld gevuld met diverse activiteiten, zoals een taalkast met ontwikkelingsmateriaal, een gezellige leesplek, een tafelpoppenspel op de vertel- of speeltafel en thematische taalactiviteiten passend bij bijvoorbeeld het subdomein voorbereidend schrijven. Dit alles draagt bij aan het verrijken van de hoek en het bevorderen van de taalontwikkeling.

De opbrengst

  • 1 Je bent in staat om de taal- en rekenhoek en het atelier in je klaslokaal zo in te richten dat kinderen langdurig geboeid en betrokken spelen.
  • 2 Je begrijpt het belang van betekenisvolle activiteiten en materialen en een evenwichtige rol als leerkracht.

Trainers

Femke Ruiter

Ynte Essers

Milou de Kleijn

Ingrid van Mierlo

Susan Luimes

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier