Ontdek de kracht van de taal- en rekenhoek en het atelier

Doel: Je leert hoe je de taal- en rekenhoek en het atelier vormgeeft op een manier die kinderen langdurig boeit en betrokken houdt. Dit doe je door middel van betekenisvolle activiteiten en spelvormen die de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden te stimuleren.

Duur: 1 bijeenkomst, uit te breiden op maat

Inschrijving: team

Locatie: op de werkvloer

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Heb je ooit het gevoel gehad dat de taal- en rekenhoek en het atelier in je klaslokaal niet de aandacht krijgen die ze verdienen? Ontdek hoe je deze hoeken transformeert tot inspirerende speelruimtes waar kinderen graag naar terugkeren. Hierbij maak je gebruik van betekenisvolle (thematische) activiteiten en spelvormen. Leer hoe je een perfecte balans vindt tussen betekenissen, bedoelingen en jouw bemiddelende rol als leerkracht.

Wat ga je leren?

De bijeenkomst ‘Ontdekt de kracht van de reken- en taalhoek en het atelier’

  • Je leert hoe je de taal- en rekenhoek en het atelier op een boeiende en betrokken manier vormgeeft. En wel op zo’n manier dat kinderen er langere tijd met plezier kunnen spelen. Dit bereik je door je te richten op activiteiten die betekenisvol zijn. Ze komen uit de echte wereld of worden in spelvorm aangeboden. Op die manier stimuleer je de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden. Hierdoor kunnen ze langdurig actief blijven in één hoek.
  • Je ervaart hoe leerlingen voldoende uitdaging krijgen en zich meer betrokken voelen bij het spel. De taalhoek wordt bijvoorbeeld gevuld met diverse activiteiten. Dat kan een taalkast met ontwikkelingsmateriaal zijn, een gezellige leesplek of bijvoorbeeld een tafelpoppenspel op de vertel- of speeltafel. Ook thematische taalactiviteiten die voorbereidend schrijven uitlokken zijn hier een goed voorbeeld van. Dit alles draagt bij aan het verrijken van de hoek en het bevorderen van de taalontwikkeling.

De opbrengst

  • 1 Je bent in staat om de taal- en rekenhoek en het atelier in je klaslokaal zo in te richten dat kinderen langdurig geboeid en betrokken spelen.
  • 2 Je begrijpt het belang van betekenisvolle activiteiten en materialen en een evenwichtige rol als leerkracht.

Trainers

Femke Ruiter

Ynte Essers

Ingrid van Mierlo

Susan Luimes

Anouk Prick-van den Boorn

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier