Spelend leren
Doel: Leer hoe je het thematiseren versterkt door middel van een groot spelverhaal, voor meer betrokkenheid en een diepere themabeleving. Daarbij verbind en verrijk je hoeken, waarbij je ontwerpend, onderzoekend en spelend leren integreert in betekenisvolle activiteiten.
Duur: 1 bijeenkomst, uit te breiden op maat
Inschrijving: individueel of team
Locatie: op de werkvloer
Prijs: prijs op aanvraag
Inhoud
Als kleuterleerkracht kan het uitdagend zijn om kleuters optimaal betrokken te houden bij thema’s. Je vraagt je af hoe je de betrokkenheid vergroot en de beleving van het thema versterkt. In deze training ontdek je de kracht van een groot spelverhaal als rode draad door het thema. Zo worden kleuters uitgedaagd om oplossingen te bedenken, te ontwerpen en actief deel te nemen aan het spelverhaal.
Wat ga je leren?
De bijeenkomst ‘Spelend leren’
- Je leert hoe je een groot spelverhaal creëert en implementeert als een verbindende factor binnen het thema. Voed het spelverhaal met poppenspel, brieven, problemen en materiaal. Daardoor gaan kleuters actief deelnemen en bedenken ze zelf oplossingen.
- Je ontdekt hoe je verschillende hoeken in de klas verbindt, zodat het spelverhaal overal voelbaar is.
- Daarnaast leer je hoe je andere hoeken verrijkt met materialen en activiteiten die passen bij het thema. We besteden aandacht aan ontwerpend, onderzoekend en spelend leren, waarbij kleuters worden betrokken bij betekenisvolle activiteiten.
De opbrengst
- 1 Het thematiseren kun je versterken door middel van een groot spelverhaal.
- 2 Ontwerpend, onderzoekend en spelend leren kun je integreren in betekenisvolle activiteiten. Hierdoor worden kleuters enthousiast om actief deel te nemen en nieuwe kennis op te doen.
- 3 De verschillende hoeken in de klas kun je met elkaar verbinden en andere hoeken verrijken. Hierdoor ervaren kleuters een diepere betrokkenheid en beleving van het thema.