Spelinstructie en exploratieve instructie

Doel: Je versterkt je leerkrachtvaardigheden op het gebied van spelend lesgeven.

Voor wie: onderbouwteam, onderbouw IKC

Duur: 1 bijeenkomst, uit te breiden op maat

Inschrijving: team

Locatie: op de werkvloer

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Als professional die werkt met jonge kinderen is spelend lesgeven een belangrijke vaardigheid. Spelend lesgeven omvat drie soorten van instructie die je passend bij het ontwikkeldoel van een leerling/groep kunt toepassen. In deze training gaan we in op explorerende instructie en spelinstructie.

Jonge kinderen exploreren en spelen van nature. Ze zijn nieuwsgierig en proberen graag zelf alles uit, alle zintuigen worden benut. Deze gedragingen horen bij jonge kinderen. Maar kinderen komen niet altijd vanzelf tot exploratie en kwalitatief (rollen)spel. Als professional ben je nodig om nieuwe kennis toe te voegen en de kinderen passend te begeleiden.

Wat ga je leren?

In essentie ga je leren hoe je de natuurlijke nieuwsgierigheid en speelsheid van jonge kinderen omarmt en versterkt. Dit doe je op zo’n manier dat je tegelijkertijd een actieve rol speelt in hun ontwikkeling en groei.

De bijeenkomst ‘Spelinstructie en exploratieve instructie’

  • Je leert hoe je kinderen aanmoedigt om op onderzoek uit te gaan en op hun eigen manier te leren.
  • Daarnaast leer je om passende vragen te stellen en nieuwe kennis tijdens het exploreren toe te voegen.
  • Ook leer je om spelinstructie te geven. Je ontdekt hoe je, zonder het spel te verstoren, het spel op een passende manier stimuleert en verrijkt. Dit doen we door middel van demonstratiespel.
  • Je leert zelf nog beter te spelen in een rol of met een knuffel.
  • Na de spelinstructie leer je de kinderen begeleiden in kleine groepen op 3 niveaus. Hierbij sluit je aan bij de zone van naaste ontwikkeling.

 

De opbrengst

  • 1 Je kunt de kinderen aanmoedigen om op onderzoek uit te gaan en op hun eigen manier te leren.
  • 2 Daarbij kun je passende vragen stellen en nieuwe kennis tijdens het exploreren toevoegen.
  • 3 Je geeft spelinstructie en weet hoe je, zonder het spel te verstoren, het spel op een passende manier stimuleert en verrijkt.
  • 4 Daarbij kun je zelf nog beter spelen in een rol of met een knuffel.
  • 5 Na de spelinstructie kun je de kinderen begeleiden in kleine groepen op 3 niveaus. Hierbij sluit je aan bij de zone van naaste ontwikkeling.

Trainers

Ingrid van Mierlo

Ynte Essers

Femke Ruiter

Susan Luimes

Anouk Prick-van den Boorn

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier