

sbo & (v)so
Scholen in het speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
Inzicht in resultaten en onderwijsbehoeften
Resultaten verzamel je omdat je wilt nagaan of je onderwijs effect heeft. In het speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs is dat een uitdaging, omdat softwaresystemen niet goed sturen op OR1 en OR2. Daarnaast heb je misschien vragen over het gebruik van het Landelijk Doelgroepenmodel, al dan niet in relatie tot de resultaten.
Helder Onderwijsadvies adviseert scholen bij vragen als:
- Hoe zorg ik voor betrouwbare observatie- en toetsresultaten?
- Waarmee vergelijk ik de resultaten; met het streefniveau bij de uitstroombestemming of het streefniveau bij de leerlijn?
- Hoe ga ik om met één algemene uitstroombestemming voor alle leerlingen in de onderbouw?
- Hoe plaats ik alle data in een schooloverzicht dat door leraren eenvoudig te duiden is?
- Wat kan ik doen met de data over de onderwijsbehoeften van leerlingen?
- Hoe maak ik het Landelijk Doelgroepenmodel passend op mijn leerlingpopulatie?
Adviseurs van Helder Onderwijsadvies ondersteunen je bij het opzetten van een kwaliteitscyclus die aansluit op de schoolorganisatie. Onze focus ligt in eerste instantie op het schoolniveau, omdat dit over goed onderwijs aan alle leerlingen gaat. De kwaliteitscyclus kan echter niet los gezien worden van het schoolaanbod. Daarom adviseren we ook bij het inrichten van een schoolaanbod waardoor elke leerling optimaal onderwijs ontvangt. We hebben daarbij een scherp oog voor de behapbaarheid van het onderwijs.
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact op.
Heb je nog vragen?
