Paper
Is Burgerschat dekkend voor de definitieve conceptkerndoelen burgerschap?
In juli 2025 publiceerde SLO de definitieve conceptkerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid. Deze doelen helpen scholen om hun curriculum te vernieuwen en beter aan te laten sluiten bij de wettelijke burgerschapsopdracht.
Rond dezelfde tijd verscheen Burgerschat, IK, JIJ en WIJ in de maatschappij (Gijzen & Essers, 2025), een leerlijn burgerschap voor het primair onderwijs waarin sociaal-emotioneel leren (SEL) en burgerschapsvorming worden geïntegreerd. Het programma biedt concrete handvatten, een doorlopende leerlijn en instrumenten voor kwaliteitszorg.
In dit paper onderzoekt Wijnand Gijzen of Burgerschat dekkend is voor de nieuwe conceptkerndoelen. De analyse laat zien dat Burgerschat niet alleen aansluit bij de doelen, maar deze ook verdiept door aandacht voor persoonlijke competenties en mediawijsheid. Daarmee vormt Burgerschat een volledig en toekomstbestendig curriculum, waarmee scholen gericht kunnen werken aan de ontwikkeling van sociale, democratische en maatschappelijke competenties.
> Lees het volledige paper en ontdek hoe Burgerschat aansluit op de nieuwe conceptkerndoelen.
nieuwsbrief
Wees als eerste op de hoogte van alles bij Helder Onderwijsadvies — denk aan events, nieuwe trainingen en webinars. Ja, er komen goede dingen aan!
