Burgerschat in de school

Doel: Ontwikkel een doelgericht en samenhangend curriculum burgerschap dat bestaat uit een leerlijn, een didactisch model, onderwijsleermiddelen en een systeem voor kwaliteitsbewaking.

Voor wie: schoolteam

Inschrijving: team

Zelfstudie: Aanbevolen literatuur: Burgerschat, IK, JIJ en WIJ in de maatschappij (Gijzen & Essers, 2025).

Locatie: op de werkvloer

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Kan het burgerschapsonderwijs bij jou op school wel een boost gebruiken? Bouw samen met Helder Onderwijsadvies aan een doortimmerd curriculum burgerschap. Via maatwerk-trainingen maken we dat vervolgens op de werkvloer zichtbaar. We gaan daarbij uit van bestaande middelen en aanpakken op je school en de inhoud van Burgerschat, IK, JIJ en WIJ in de maatschappij (Gijzen & Essers, 2025). Helder Onderwijsadvies ziet burgerschap als onderwijs in prosociaal gedrag in de pluriforme democratische samenleving. Sociaal-emotioneel leren vormt het hart van de leerlijn.

Je kunt het boek Burgerschat, IK, JIJ en WIJ in de maatschappij (Gijzen & Essers, 2025) bestellen op de website van Pica.

Uitleg over de modules van ‘Burgerschat in de school’

Het schooltraject ‘Burgerschat in de school’ bestaat uit op maat te  maken modules. De A-modules zijn gericht op beleid, de B-modules zijn gericht op de praktisch vertaling daarvan naar de werkvloer. De keuze voor een specifieke module wordt ingegeven door wat er al in je school aanwezig is en waar de behoeften liggen. Door deze keuzeopties is een traject ‘Burgerschat in de school’ altijd op maat.

De A-modules overlappen grotendeels met de Masterclass Beleid op Burgerschap. Weet je niet wat te kiezen, overweeg dan een nu-meting. Heb je een andere of nog onheldere wens, neem dan contact op.

Modules ‘Burgerschat in de school’

A-modules

Module A1 (beleid): Visie op burgerschap

Je ontwikkelt met je schoolteam door middel van praktische werkvormen een eigen visie op burgerschap. Deze visie bestaat uit drie delen: de teambrede opvatting over burgerschap, de behoeften van de leerlingpopulatie en de manier waarop deze basisvaardigheid moet worden onderwezen.

Bestaat uit: voor- en nagesprek met mt/werkgroep en teambijeenkomst.
Resultaat: een visie op burgerschap.

Module A2 (beleid): Inventarisatie bestaand curriculum

Je kiest met je schoolteam of werkgroep de leerdoelen waarop je je curriculum wilt versterken. Daarbij kun je gebruikmaken van de leerlijn Burgerschat met haar gedrags- en kennisdoelen. Vervolgens gaan we na welke bestaande onderwijsleermiddelen en aanpakken hieraan gekoppeld kunnen worden. Hierdoor krijg je zicht op wat je al doet en wat er nog te doen is.

Bestaat uit: voor- en nagesprek met mt/werkgroep en een werkbijeenkomst met het mt/werkgroep of team.
Resultaat: een matrix met leerdoelen en onderwijsactiviteiten.

Module A3 (beleid): Bepaling verandertraject

Aan de hand van de scans in het boek of van de website, of de uitkomsten van een nu-meting, bepalen we samen waar de school nu staat. Wat is er nodig om de gewenste situatie te bereiken? Het verschil hiertussen wordt overbrugd met een verandertraject. Dit ontwikkelen we met elkaar.

Bestaat uit: een werkbijeenkomst en nagesprek met mt/werkgroep.
Resultaat: een implementatieplan.

Module A4 (beleid): Ontwikkeling onderwijsplan

In een werkbijeenkomst wordt het pedagogisch-didactisch handelen van leerkrachten in een onderwijsplan (of kwaliteitskaart) vastgelegd. Ook de afspraken met betrekking tot een veilige en voorspelbare schoolomgeving worden hierin opgenomen. Het onderwijsplan is een borgingsdocument, basis voor reflectie en professionalisering.

Bestaat uit: twee werkbijeenkomsten met mt/werkgroep of team.
Resultaat: een onderwijsplan burgerschap.

Module A5: Inrichten kwaliteitscyclus

In een werksessie met het mt/werkgroep gaan we na hoe de leerlingen in de school worden gevolgd de ontwikkeling van hun burgerschapsvaardigheden. Hierna wordt de kwaliteitscyclus ingericht met daarin de school-, groeps- en leerlingoverzichten en. Vanzelfsprekend komt ook de verantwoording OR2 aan de orde.

Bestaat uit: een werkbijeenkomst met mt/werkgroep.
Resultaat: een kwaliteitsparagraaf burgerschap.

B-modules

Module B1: Structuren in de school en in de klas

Met elkaar kijken we naar de aanwezige structuren en hoe die functioneren. Zijn ze voorspelbaar genoeg en ondersteunen ze de leerlingen in hun autonomieontwikkeling? Wordt gewenst gedrag voldoende mogelijk gemaakt (en ongewenst gedrag ontmoedigd)? Waar nodig passen we de structuren in de ruimte, tijd, interactie en handelingen aan. Vervolgens oefenen we met elkaar de handhaving van structuren. B1 hangt nauw samen met B2 en B5.

Bestaat uit: aantal bijeenkomsten mt/werkgroep en team.
Resultaat: structuurafspraken, werkzame structuren op school- en groepsniveau, minder klachtgedrag, een als voorspelbaar ervaren schoolomgeving.

Module B2: Een sensitief-responsief team

Leerlingen voelen zich veilig als ze sensitief-responsief worden benaderd. Dit betekent dat emotionele signalen worden opgemerkt en dat daarop passend wordt gereageerd. SR-gedrag bepaalt de kwaliteit van een opvoedingsrelatie en daarmee ook het schoolklimaat. In teamtrainingen gaan we na waar je staat als team en oefenen we de SR-vaardigheden richting leerlingen, ouders en elkaar. Feedback naar aanleiding van observaties op de werkvloer helpt om de getrainde vaardigheden uit te bouwen en te borgen. B2 hangt nauw samen met B1 en B5.

Bestaat uit: teambijeenkomsten, groepsbezoeken.
Resultaat: afspraken over sensitieve responsiviteit, een SR-team, een als veilig ervaren schoolomgeving.

Module B3: Een les- en transferaanbod voor gedragsdoelen

Lessen over gedrag en vaardigheidsoefeningen met leerlingen verlopen via het EDI-model. Dit model wordt aangevuld met het gebruik van succescriteria, attitudeonderwijs en de juiste feedback. In teamtrainingen vergroten we de vaardigheden voor het geven van onderwijs in gedrag, bestaande uit geïsoleerde lessen (lesaanbod) en de oefeningen (transferaanbod). Werksessies en feedback vanuit groepsbezoeken bouwt de vaardigheden uit en borgen ze.

Bestaat uit: teambijeenkomsten, werksessies en groepsbezoeken.
Resultaat: verbeterde uitvoering van het gedragsonderwijs volgens afspraken op schoolniveau.

Module B4: Een les- en transferaanbod voor kennisdoelen

Hoe zorg je als team ervoor dat burgerschapskennis niet wordt ‘geconsumeerd’ maar actief wordt verwerkt? Die vraag staat centraal tijdens teamtrainingen over kennisgericht leren, al dan niet gekoppeld aan een thematische aanpak. Vervolgens helpen werksessies om dit in de praktijk toe te passen.

Bestaat uit: teambijeenkomsten, werksessies.
Resultaat: verbeterde uitvoering van kennisgericht burgerschapsonderwijs.

Module B5: Gedragsmodificatie

Om gedrag bij te sturen, is het handig om te werken met vaste feedbackroutes: één voor het bekrachtigen van gewenst en één voor het ombuigen van ongewenst gedrag. Leerkrachten ervaren houvast hieraan. In teamtrainingen oefenen we de feedbackroutes in en via werksessies en groepsbezoeken werken we samen verder aan de verankering ervan in het dagelijks handelen.

Bestaat uit: teambijeenkomsten, werksessies en groepsbezoeken.
Resultaat: feedbackafspraken, vaste feedbackprocedures in de school, minder klachtgedrag.

De opbrengst

  • 1 Het team heeft een eigen visie op burgerschap bepaald.
  • 2 Er is een matrix met leerdoelen en onderwijsactiviteiten ontwikkeld.
  • 3 Het implementatieplan voor burgerschap is ontwikkeld.
  • 4 Het onderwijsplan voor burgerschap is ontwikkeld.
  • 5 De kwaliteitscylus voor burgerschap is ingericht.
  • 6 Er zijn structuurafspraken gemaakt en deze worden gehandhaafd.
  • 7 Er zijn afspraken gemaakt over sensitieve responsiviteit en er is een sensitief-responsief team.
  • 8 Het gedragsonderwijs wordt volgens afspraken op schoolniveau uitgevoerd.
  • 9 De uitvoering van het kennisgericht burgerschapsonderwijs is verbeterd.
  • 10 Er zijn feedbackafspraken gemaakt en vaste feedbackprocedures bepaald.

Aanbevolen literatuur

Burgerschat, IK, JIJ en WIJ in de maatschappij (Gijzen & Essers, 2025)

Hét boek over burgerschap in het primair onderwijs. Te bestellen op www.uitgeverijpica.nl voor € 19,95.

Bekijk

Trainers

Jojanneke Beugelink

Jeroen Mulder

Kimberly de Jong – Vermeulen

Wijnand Gijzen

Anouk Prick-van den Boorn

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier