Cyclisch handelen
Doel: Leer efficiënt en cyclisch voorbereiden om zo het onderwijs beter af te stemmen op verschillen tussen leerlingen.
Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht, schoolleiding
Duur: 2 dagdelen van 3 uur
Accreditatie: Nee
Inschrijving: Team
Locatie: op school
Prijs: prijs op aanvraag
Inhoud
Omgaan met verschillen tussen leerlingen is soms lastig. Krijg handvatten om bewuste keuzes te maken in een beredeneerd aanbod. Door efficiënter (blokken) cyclisch voor te bereiden en te anticiperen op wat je ziet en weet van je leerlingen, kun je bewuste keuzes maken in jouw onderwijs.
Wat ga je leren?
De bijeenkomsten ‘Cyclisch handelen’
In twee bijeenkomsten krijg je handreikingen om je onderwijs af te stemmen op verschillen tussen leerlingen. Door de verschillende fasen van het cyclisch handelen te doorlopen, ben je bewust bezig om aanwezige kennis en data over je leerlingen om te zetten naar jouw dagelijks handelen.
Bijeenkomst 1: Lesvoorbereiding en periodeplanning
- Je leert welke kenmerken er passen bij het voorbereiden van een langere periode en wat dat betekent voor je lesvoorbereiding.
- Daarnaast leer je de aanwezige kennis over jouw leerlingen en de doelen om te zetten naar een planning voor de aankomende periode.
Bijeenkomst 2: Lesuitvoering en evaluatie
- Je leert welke keuzes je maakt tijdens de lesuitvoering om in te spelen op verschillen tussen leerlingen. Je krijgt daarbij handvatten om tijdens de lessen informatie op te halen over de beheersing van de doelen.
- Ook leer je het belang van een goede evaluatie op proces en product te benoemen.
Na deze bijeenkomsten kun je de verdieping volgen over formatief evalueren/handelen.
De opbrengst
- 1 Je weet welke kenmerken er passen bij het voorbereiden van een langere periode en wat dat betekent voor je lesvoorbereiding.
- 2 Aanwezige kennis over jouw leerlingen en de doelen kun je omzetten naar een planning voor de aankomende periode.
- 3 Daarbij kun je beredeneerde keuzes maken in jouw aanbod, gericht op het optimaal laten ontwikkelen van leerlingen.
- 4 Je kent het belang van een goede evaluatie op proces en product.
Aanbevolen literatuur
Keuning, T., Van Geel, M. & Smienk-Otten, C. (2021). Differentiëren in 5,4,3… Uitgeverij Pica.
Te bestellen op bol.com voor € 25,95.
Bekijk