Cyclisch handelen

Doel: Leer efficiënt en cyclisch voorbereiden om zo het onderwijs beter af te stemmen op verschillen tussen leerlingen.

Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht, schoolleiding

Duur: 2 dagdelen van 3 uur

Accreditatie: Nee

Inschrijving: Team

Locatie: op school

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Omgaan met verschillen tussen leerlingen is soms lastig. Krijg handvatten om bewuste keuzes te maken in een beredeneerd aanbod. Door efficiënter (blokken) cyclisch voor te bereiden en te anticiperen op wat je ziet en weet van je leerlingen, kun je bewuste keuzes maken in jouw onderwijs.

Wat ga je leren?

De bijeenkomsten ‘Cyclisch handelen’

In twee bijeenkomsten krijg je handreikingen om je onderwijs af te stemmen op verschillen tussen leerlingen. Door de verschillende fasen van het cyclisch handelen te doorlopen, ben je bewust bezig om aanwezige kennis en data over je leerlingen om te zetten naar jouw dagelijks handelen.

Bijeenkomst 1: Lesvoorbereiding en periodeplanning

  • Je leert welke kenmerken er passen bij het voorbereiden van een langere periode en wat dat betekent voor je lesvoorbereiding.
  • Daarnaast leer je de aanwezige kennis over jouw leerlingen en de doelen om te zetten naar een planning voor de aankomende periode.

Bijeenkomst 2: Lesuitvoering en evaluatie

  • Je leert welke keuzes je maakt tijdens de lesuitvoering om in te spelen op verschillen tussen leerlingen. Je krijgt daarbij handvatten om tijdens de lessen informatie op te halen over de beheersing van de doelen.
  • Ook leer je het belang van een goede evaluatie op proces en product te benoemen.

Na deze bijeenkomsten kun je de verdieping volgen over formatief evalueren/handelen.

De opbrengst

  • 1 Je weet welke kenmerken er passen bij het voorbereiden van een langere periode en wat dat betekent voor je lesvoorbereiding.
  • 2 Aanwezige kennis over jouw leerlingen en de doelen kun je omzetten naar een planning voor de aankomende periode.
  • 3 Daarbij kun je beredeneerde keuzes maken in jouw aanbod, gericht op het optimaal laten ontwikkelen van leerlingen.
  • 4 Je kent het belang van een goede evaluatie op proces en product.

Aanbevolen literatuur

Keuning, T., Van Geel, M. & Smienk-Otten, C. (2021). Differentiëren in 5,4,3… Uitgeverij Pica.

Te bestellen op bol.com voor € 25,95.

Bekijk

Trainers

Monique Steenwinkel

Marjolein Veuger

Bernadette Dijkman

Emila Bijl

Jeroen Mulder

Jojanneke Beugelink

Kimberly de Jong – Vermeulen

Ynte Essers

Manon Oude Avenhuis

Delen:

Wil je dit aanbod liever als individuele cursus volgen?

Cyclisch handelen (cursus)

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier