Nu-meting + traject Expert Groeibewust Kleuteronderwijs
Doel: Je ontwikkelt en vergroot je eigen kennis en vaardigheden op het gebied van kleuteronderwijs.
Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht
Duur: Meerdere bijeenkomsten verspreid over een langere periode
Accreditatie: Nee
Inschrijving: Team
Locatie: op school
Prijs: prijs op aanvraag
Inhoud
Als kleuterleerkracht heb je tools nodig om kleuters op een speelse en effectieve manier te laten leren. Ons traject Groeibewust Kleuteronderwijs is gebaseerd op de nieuwste onderwijsinzichten en is zo ontwikkeld dat jij kleuters kan helpen om hun volledige potentieel te bereiken en ze te inspireren om spelenderwijs te leren en te groeien.
Wat ga je leren?
We starten met een nu-meting bij jou op school om de huidige situatie in kaart te brengen. Van daaruit bekijken we wat de inhoud van het traject gaat worden en stellen we de bijeenkomsten samen. De volgende onderwerpen kunnen aan bod komen:
Groeibewust Kleuteronderwijs in het algemeen
- Visie van Groeibewust Kleuteronderwijs
- Ontwikkeling van het kleuterbrein
- Structureren als basis
- Doorgaande lijn groep 3
Rijke leeromgeving
- Magische speelplekken creëren in de huishoek en bouwhoek
- De kracht van de taal- en rekenhoek en het atelier
De verrijkte leeromgeving
- Procesmatig thematisch werken: themakeuze, themaopbouw, thema-uitvoer
- Betekenisvol ontwerpen
- Spelverhalen creëren en hoeken verbinden
Spelend lesgeven
- Kracht van spelend lesgeven en de themahoek als belangrijke hotspot
- Rollen van de leerkracht: exploratieve instructie, spelinstructie en spelbegeleiding
- Directe instructie bij kleuters betekenisvol inzetten
- Directe instructie inzetten bij begrijpend luisteren
Observeren en begeleiden
- Observeren en begeleiden in de kleuterklas
- Passende spel- en ontwikkelimpulsen geven in de hoeken
Observaties en coaching
Wij vinden het heel belangrijk dat leerkrachten vaardig worden en het geleerde eigen maken. Daarom plannen we minimaal twee rondes observatie en coaching in, 1 uur per leerkracht tijdens de speelwerkles (inclusief nagesprek). Hoe we dit doen is afhankelijk van de behoeften. We doen voor, we modelen, we begeleiden of we coachen.
De opbrengst
- 1 Je bent een groeibewuste leerkracht die weet hoe je het beste aan kunt sluiten bij de behoefte van het kleuterbrein.
- 2 De uitgangspunten en nieuwe vaardigheden heb je geïntegreerd in je eigen handelen in de onderwijspraktijk.
- 3 Je hebt handvatten gekregen om het onderwijs te borgen en te versterken.
- 4 Het groeipotentieel van de kleuters wordt optimaal gestimuleerd doordat eigen leerkrachtvaardigheden versterkt zijn.