
Schooltraject: Passend aanbod met heldere leerlijnen en cruciale leerdoelen
Doel: Je kunt als team een schoolaanbod passend bij de leerlingpopulatie en schoolambities met betrekking tot de basisvaardigheden vormgeven en borgen.
Voor wie: schoolteam, kwaliteitsmedewerker bestuur
Duur: minimaal 6 bijeenkomsten, op maat gemaakt
Inschrijving: team
Locatie: op de werkvloer
Prijs: prijs op aanvraag
Inhoud
Zorgen voor een passend schoolaanbod dat aansluit bij de leerlingpopulatie en schoolambities. En daarbij ook nog voor alle leerlingen streven naar het behalen van het referentieniveau dat bij hun leerpotentie past. Dat kan een uitdaging zijn.
Met dit schooltraject helpen wij jullie als team met informerende en praktische trainingen. Daarbij gaan we onder andere aan de slag met het verkennen van het werken met leerlijnen en cruciale leerdoelen. Ook het opstellen van een helder en compleet periodeplan komt aan bod. Daarnaast zullen we dieper ingaan op observeren, meten en registreren van leerdoelbeheersing. Hierdoor kan je elke periode je aanbod passend maken voor jouw groep.
Het belangrijkste doel van dit traject is om nieuwe inzichten te krijgen. Daarnaast bouwen we samen aan een passend schoolaanbod dat stevig verankerd wordt.
Wat ga je leren?
Het schooltraject ‘Een passend aanbod met heldere leerlijnen en cruciale leerdoelen’
In zes bijeenkomsten (op maat samengesteld) ontwikkel je als team de vaardigheden en focus die je nodig hebt in jouw functie binnen de organisatie.
De bijeenkomsten kunnen als volgt worden ingedeeld:
Bijeenkomst 1: Ons schoolaanbod: uitgangspunten, doelstellingen en keuzes (met het mt)
In deze bijeenkomst wordt de huidige situatie in kaart gebracht. Ook worden de verschillende onderdelen van het traject op de situatie en wensen van de school afgestemd. Ten slotte wordt de mogelijke opbrengst van het traject (en losse onderdelen) besproken en zijn er schoolambities geformuleerd passend bij de leerlingpopulatie.
Bijeenkomst 2: Werken met leerlijnen en cruciale leerdoelen (met het hele team)
Zicht krijgen op en kennis hebben van de opbouw van de leerlijnen rekenen, taalverzorging en begrijpend lezen. Daarbij zullen we dieper ingaan op essentiële leerinhouden voor deze vakken. Ook maken we keuzes in het werken met leerdoelen en bijhouden van leerdoelbeheersing.
Bijeenkomst 3: Starten met een helder en compleet periodeplan (met het hele team)
In deze bijeenkomst bouwen we verder aan de kennis over de leerlijnen en essentiële leerinhouden. Hierbij ligt de focus op de vertaling naar de praktijk. De concepten cyclisch handelen (en als onderdeel daarvan formatief handelen) zijn voorwaardelijk aan het maken van een helder en compleet periodeplan. Dat plan heb je aan het eind van deze bijeenkomst staan.
Bijeenkomst 4: Observeren, meten en registreren van leerdoelbeheersing (met het hele team)
Je hebt een periodeplan dat je helpt de focus voor de komende periode te bepalen. Nu is het dus tijd voor de volgende stap: zicht op ontwikkeling. Uit elke (instructie)les kun je heel veel waardevolle informatie halen. Hierdoor kun je bepalen of het aanbod passend is en welke mogelijke interventie nodig is voor de (sub)groep of een individuele leerling. In deze bijeenkomst krijg je handvatten om zicht op ontwikkeling te houden door objectief observeren en het registreren van de ontwikkeling.
Bijeenkomst 5: Passend aanbod voor je groep met een nieuw, helder periodeplan (met het hele team)
De eerste periode is afgerond, dus tijd voor een evaluatie en een passend vervolg. In deze bijeenkomst evalueren we de afgelopen periode en blikken we vooruit met het maken van een nieuw periodeplan. Voor de nieuwe periode besteden we dan ook aandacht aan bezem- en borgingsdoelen. Zo wordt het aanbod voor de volgende periode weer passend is voor jouw groep.
Bijeenkomst 6: Borgen wat werkt! (met het mt of met het hele team)
In deze bijeenkomst staat de evaluatie van het schooltraject centraal. We evalueren samen wat we hebben bereikt en stellen met elkaar een plan van aanpak op voor de toekomst.
Overzicht van de onderwerpen:
- 1 Ons schoolaanbod: uitgangspunten, doelstellingen en keuzes
- 2 Werken met leerlijnen en cruciale leerdoelen
- 3 Starten met een helder en compleet periodeplan
- 4 Observeren, meten en registreren van leerdoelbeheersing
- 5 Passend aanbod voor je groep met een nieuw helder periodeplan
- 6 Borgen wat werkt!
Trainers
Wil je bijeenkomst 2, 3 of 4 van het schooltraject los volgen?
Werken met leerlijnen en cruciale doelen Starten met een helder en compleet periodeplan Observeren, meten en registreren van leerdoelbeheersingHeb je nog vragen?
