De schoolbespreking

Een goede kwaliteitscyclus bestaat uit drie niveaus: school, groep en leerling. Het doel daarvan is om in elk niveau de onderwijskwaliteit te verhogen als resultaten daartoe aanleiding geven. Als de resultaten voldoen, ga je door met wat je deed.

De ankerpunten om de stappen naar een hogere onderwijskwaliteit te doorlopen zijn de school-, groeps- en leerlingbesprekingen. Die drie verhouden zich tot elkaar. Als je op schoolniveau besluit om de rekenresultaten te verhogen, ga je dan daarnaast in groepen ook nog rekeninterventies inzetten? Wellicht doe je dan dubbel werk. Diezelfde redenering geldt ook voor het leerlingniveau. Wil je de kwaliteitscyclus dus behapbaar houden? Denk dan van school naar groep naar leerling. De schoolbespreking vormt dan ook de start.

Schoolbesprekingen zijn relatief nieuw en geven invulling aan de standaarden SKA1 (sturen op ambities) en SKA2 (creëren professionele leercultuur). Dat lukt alleen als je de bespreking zo uitvoert en organiseert dat teams van onderwijsprofessionals actief betrokken worden bij het doorlopen van de zeven kwaliteitsstappen in de afbeelding. De uitkomst van die bespreking is in elk geval een professionaliseringsaanpak voor de komende twintig weken die door het team zelf is ontworpen. Daarbij hoort ook een monitoraanpak om de uitvoering te bewaken.

Het uitvoeren van een schoolbespreking vraagt om onderwijskundig leiderschap. Ongeacht of hij nu wordt uitgevoerd door de schoolleider, de kwaliteitscoördinator of wie dan ook. Je moet namelijk sturen op het proces én de inhoud. Voor sommigen voelt dat als een uitdaging. De schoolbespreking bestaat in de basis uit zeven stappen die flexibel worden ingevuld. Dat leer je door te doen!

Helder Onderwijsadvies ondersteunt jouw leerproces op drie manieren:

  1. Cursus Schoolbespreking
    1 dag op locatie in Culemborg
    Velen gingen je voor in deze korte cursus die gericht is op inzicht in de organisatie en uitvoering van de schoolbespreking op je eigen school. Ook gaan we in op de manier waarop je de kwaliteitscyclus volgens school > groep > leerling organiseert.
  2. Leertraject De schoolbespreking op jouw school
    4 bijeenkomsten op de werkvloer
    Wil je de schoolbespreking goed verankeren? Kies dan voor een leertraject van vier besprekingen, zodat er voldoende borging is. Ook het team kan dan routines opbouwen.
  3. Uitvoering Schoolbespreking op locatie
    Min. 1 bijeenkomst op de werkvloer
    Je doorloopt met je hele team de stappen van de schoolbespreking aan de hand van de eigen toetsresultaten. De uitkomst is een professionaliseringsaanpak waar iedere onderwijsprofessional aan meedoet.

Delen:

Deel II – De schoolbespreking uit: Gijzen, W. & Van Hasselt, M. (2018). Groepsplanloos werken FAQ’s. Vervolg op Groepsplanloos werken in de basisschool: Van zinloze administratie naar betekenisvolle afspraak.

Bekijk