De schoolbespreking met het hele team

Doel: Met het hele team bekijk je de resultaten van de LVS-toetsen. Je vergelijkt deze met de gestelde schoolambities en kiest een vakgebied waarvoor je gezamenlijk een schoolverbeteraanpak formuleert.

Duur: minimaal 1 bijeenkomst, op maat gemaakt

Inschrijving: team

Locatie: op de werkvloer

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Elke school heeft een werkwijze, vastgelegd in een onderwijsplan. Hiermee stemmen leerkrachten het onderwijs in taal en rekenen af op leerlingen. Om te bepalen of de gestelde ambities worden bereikt, worden onder andere LVS-toetsen afgenomen. In deze bijeenkomst bekijk je met het team de schoolresultaten en beantwoord je de kernvragen: Zijn de leeropbrengsten en het aanbod passend? Kunnen we doorgaan met wat we doen?

Wat ga je leren?

Ten eerste haal je informatie uit de resultaten op schoolniveau. Vervolgens kies je gezamenlijk een vakgebied waarop je in de komende tijd als team de focus legt. Je doorloopt met elkaar de stappen van de schoolbespreking: evalueren & signaleren, analyseren en het ontwerpen van een schoolverbeteraanpak. Ook maak je concrete afspraken over het uitvoeren van de schoolverbeteraanpak en het monitoren van de voortgang.

De bijeenkomst ‘Schoolbespreking’

Het hele team doet kennis op over hoe je de resultaten van de LVS-toetsen met elkaar analyseert op schoolniveau. Ieder teamlid wordt betrokken bij het monitoren van de ontwikkeling van leerlingen aan de hand van toetsen, het ontwerpen van een schoolverbeteraanpak op een gekozen vakgebied en het passender maken van het aanbod. De aanpak wordt met elkaar in concrete acties uitgewerkt. Hierdoor weet elke leerkracht wat er van hem of haar wordt verwacht bij de uitvoering.

In het onderstaande figuur zie je hoe de schoolbespreking in zeven stappen verloopt.

De opbrengst

  • 1 Na deze bijeenkomst weet je hoe je de resultaten van de LVS-toetsen met elkaar kunt analyseren op schoolniveau.
  • 2 Je kunt leerlingen monitoren aan de hand van toetsen.
  • 3 Je kunt een schoolverbeteraanpak ontwerpen en het aanbod passender maken.
  • 4 En tot slot weet wat er verwacht wordt bij de uitvoering van de schoolverbeteraanpak.

Trainers

Emila Bijl

Monique Steenwinkel

Jojanneke Beugelink

Jeroen Mulder

Kimberly de Jong – Vermeulen

Bernadette Dijkman

Marjolein Veuger

Wijnand Gijzen

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier