Zicht op ontwikkeling met de toetsen van het LVS

Doel: Je weet hoe je de informatie uit de leerstofonafhankelijke LVS-toetsen kunt analyseren en gebruiken om vervolgens te bepalen welke leerlingen het aanbod kunnen volgen, zoals afgesproken op schoolniveau, en voor welke (groepjes) leerlingen interventies nodig zijn.

Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht, schoolleiding

Duur: minimaal 1 bijeenkomst, op maat gemaakt voor jouw school

Accreditatie: Nee

Inschrijving: Team

Locatie: op school

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

LVS-toetsen afgenomen, en wat nu? Nu is het zaak om op basis van de resultaten te weten te komen welke leerlingen zich goed ontwikkelen op hun ontwikkellijn en bij welke leerlingen je als leerkracht een signaal krijgt omdat de verwachte groei stagneert. Zo kan je goed bepalen welke leerlingen het afgesproken onderwijsaanbod kunnen blijven volgen en welke leerlingen naast het gangbare aanbod een interventie nodig hebben.

Wat ga je leren?

De verschillende toetsaanbieders geven resultaten in verschillende vormen weer: vaardigheidsscores, vaardigheidsgroei, functioneringsniveaus, drempelwaardes, ontwikkelscores, referentieniveaus etc. Maar naar welke scores moet je nu kijken? Wat betekenen ze en wat zeggen ze over de ontwikkeling van de leerlingen?

Je bouwt tijdens deze bijeenkomst aan een stevige basis als team in het zicht houden op de ontwikkeling van je leerlingen.

  • Je leert als team hoe je op een eenduidige en gezamenlijke manier kunt omgaan met het analyseren en interpreteren van de LVS-resultaten. Hierbij doe je de benodigde kennis op over het LVS dat jullie op school gebruiken: IEP LVS, Leerling in Beeld, Diatoetsen of Boom LVS.
  • Je leert wat de verschillende scores betekenen en hoe je ze kunt gebruiken om de ontwikkeling in vaardigheid te monitoren.
  • Ook leer je hoe je het bereiken van het ambitie-referentieniveau mee kunt nemen in je analyse en aanpassing van het onderwijsaanbod.

Opbrengst

  • 1 Je weet als team hoe je op een eenduidige en gezamenlijke manier kunt omgaan met het analyseren en interpreteren van de LVS-resultaten en kent het LVS dat jullie op school gebruiken.
  • 2 Je weet wat de verschillende scores betekenen en hoe je ze kunt gebruiken om de ontwikkeling in vaardigheid te monitoren.
  • 3 Je weet hoe je het bereiken van het ambitie-referentieniveau mee kunt nemen in je analyse en aanpassing van het onderwijsaanbod. 

Trainers

Emila Bijl

Monique Steenwinkel

Jojanneke Beugelink

Jeroen Mulder

Kimberly de Jong – Vermeulen

Wijnand Gijzen

Nicole van Loo

Marjolein Veuger

Marit Peters

Bernadette Dijkman

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier