Zicht op ontwikkeling met de toetsen van het LVS
Doel: Je weet hoe je de informatie uit de leerstofonafhankelijke LVS-toetsen kunt analyseren en gebruiken om vervolgens te bepalen welke leerlingen het aanbod kunnen volgen, zoals afgesproken op schoolniveau, en voor welke (groepjes) leerlingen interventies nodig zijn.
Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht, schoolleiding
Duur: minimaal 1 bijeenkomst, op maat gemaakt voor jouw school
Accreditatie: Nee
Inschrijving: Team
Locatie: op school
Prijs: prijs op aanvraag
Inhoud
LVS-toetsen afgenomen, en wat nu? Nu is het zaak om op basis van de resultaten te weten te komen welke leerlingen zich goed ontwikkelen op hun ontwikkellijn en bij welke leerlingen je als leerkracht een signaal krijgt omdat de verwachte groei stagneert. Zo kan je goed bepalen welke leerlingen het afgesproken onderwijsaanbod kunnen blijven volgen en welke leerlingen naast het gangbare aanbod een interventie nodig hebben.
Wat ga je leren?
De verschillende toetsaanbieders geven resultaten in verschillende vormen weer: vaardigheidsscores, vaardigheidsgroei, functioneringsniveaus, drempelwaardes, ontwikkelscores, referentieniveaus etc. Maar naar welke scores moet je nu kijken? Wat betekenen ze en wat zeggen ze over de ontwikkeling van de leerlingen?
De bijeenkomst ‘Zicht op ontwikkeling met de toetsen van het LVS’
Je bouwt tijdens deze bijeenkomst aan een stevige basis als team in het zicht houden op de ontwikkeling van je leerlingen.
- Je leert als team hoe je op een eenduidige en gezamenlijke manier kunt omgaan met het analyseren en interpreteren van de LVS-resultaten. Hierbij doe je de benodigde kennis op over het LVS dat jullie op school gebruiken: IEP LVS, Leerling in Beeld, Diatoetsen of Boom LVS.
- Je leert wat de verschillende scores betekenen en hoe je ze kunt gebruiken om de ontwikkeling in vaardigheid te monitoren.
- Ook leer je hoe je het bereiken van het ambitie-referentieniveau mee kunt nemen in je analyse en aanpassing van het onderwijsaanbod.
Opbrengst
- 1 Je weet als team hoe je eenduidig en gezamenlijk kunt omgaan met het analyseren en interpreteren van de LVS-resultaten. Daarnaast ken je het LVS dat jullie op school gebruiken.
- 2 Daarbij weet je wat de verschillende scores betekenen en hoe je ze kunt gebruiken om de ontwikkeling in vaardigheid te monitoren.
- 3 Tot slot weet je hoe je het bereiken van het ambitie-referentieniveau mee kunt nemen in je analyse en aanpassing van het onderwijsaanbod.