Een passende instructie op basis van hoge verwachtingen

Doel: Je kennis en vaardigheden vergroten om tijdens je instructie op basis van hoge verwachtingen af te kunnen stemmen op de leerling.

Voor wie: ib'er/kwaliteitscoördinator, leerkracht

Duur: 1 bijeenkomst van 3 uur, eventueel aangevuld met lesobservaties

Accreditatie: Nee

Inschrijving: Team

Locatie: op school

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Geef jij instructie volgens een (E)DI-lesmodel, maar lukt het je onvoldoende om te differentiëren? In deze bijeenkomst geven onze professionele trainers jou handvatten om tijdens de instructie af te stemmen op wat de leerlingen van jou nodig hebben, vanuit hoge verwachtingen. Je weet welke invloed jouw verwachtingen en jouw handelen hebben op de leerling en zijn ontwikkeling. In deze praktische bijeenkomst zet je de theorie over het hebben van hoge verwachtingen om in praktische handvatten, die je in de les van morgen (of volgende week) meteen kunt toepassen.

Wat ga je leren?

In deze bijeenkomst vergroot jij je kennis en ontwikkel je de vaardigheden om tijdens je instructie hoge verwachtingen van alle leerlingen te hebben. Hoe ziet dat er concreet uit en wat doe je dan als leerkracht? Het volgende komt aan bod:

  • Je leert hoe je een een effectieve instructie en goede feedback geeft.
  • Je leert hoe jouw (voor)oordelen over leerlingen van invloed kunnen zijn op jouw instructie en de vorderingen van de leerling.
  • Je krijgt handreikingen om voor, tijdens en na de instructie keuzes te maken over het verdere verloop van les, waarbij je aansluit bij de onderwijsbehoefte van de leerling(en).

Lesobservaties
Aanvullend op de bijeenkomst kunnen lesobservaties worden ingekocht. Tijdens de observaties kunnen we naast de leerkrachten staan en tegelijkertijd de leerkrachten ondersteunen bij het geven van een effectieve instructie op basis van hoge verwachtingen of passende interventies. Kijk voor onze mogelijkheden op de website of neem vrijblijvend contact op.

De opbrengst

  • 1 Je kunt tijdens je instructie afstemmen op wat de leerlingen van jou nodig hebben.
  • 2 Je kunt verwoorden op welke wijze hoge verwachtingen een plek krijgen in jouw instructie.

Aanbevolen literatuur

Expliciete Directe Instructie 2.0. Hollingsworth, J., Ybarra, S. & Schmeier, M. (2020). Expliciete Directe Instructie 2.0. Uitgeverij Pica.

Te bestellen op bol.com voor € 31,95.

Bekijk

Keuning, T., Van Geel, M. & Smienk-Otten, C. (2021). Differentiëren in 5, 4, 3… Uitgeverij Pica.

Te bestellen op bol.com voor € 25,95.

Bekijk

Trainers

Marjolein Veuger

Manon Oude Avenhuis

Kimberly de Jong – Vermeulen

Bernadette Dijkman

Milou de Kleijn

Susan Luimes

Monique Steenwinkel

Ynte Essers

Delen:

Na deze bijeenkomst kun je andere verdiepende (EDI-)trainingen volgen:

EDI in de zaakvakken EDI bij kleuters Activeren en betrekken Klassenmanagement

Of ontwikkel je verder in het afstemmen van de instructie en het hebben van hoge verwachtingen:

Cyclisch handelen Formatief handelen

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier