Schooltraject: Een stevige basis van onderwijskwaliteit

Doel: Je leert welke stappen je als schoolteam doorloopt om de basiskwaliteit op orde te krijgen en houden en van daaruit de eigen ambities waar te maken. Hierdoor wordt uiteindelijk de kwaliteitscyclus van je school vormgegeven en versterkt.

Duur: meerdere bijeenkomsten, verspreid over een langere periode

Inschrijving: team

Locatie: op de werkvloer

Prijs: prijs op aanvraag

Inhoud

Heb je de ambitie om met het hele team de kwaliteitscyclus op school een flinke boost te geven? Streef je naar een eenduidige, werkbare en effectieve manier van werken? Dan is dit scholingstraject een goede start. Het traject bevat alle stappen van de kwaliteitscyclus die van belang zijn om in samenhang te doorlopen. Het vormgeven van onderwijs dat past bij de visie van de school en is afgestemd op de leerlingpopulatie, staat centraal in dit traject. Tegelijkertijd leer je verantwoording af te leggen over de keuzes die je maakt. De verbinding met de volgende domeinen uit het waarderingskader van de Onderwijsinspectie wordt gemaakt:

  • Onderwijsresultaten (OR1)
  • Aanbod (OP1)
  • Zicht op ontwikkeling (OP2)
  • Pedagogisch en didactisch handelen (OP3)
  • Visie, ambitie en doelen (SKA1)

Wat ga je leren?

Het scholingstraject ‘Een stevige basis van onderwijskwaliteit’ bestaat in totaal uit 6 bijeenkomsten:

Passende schoolambities als basis van de kwaliteitscyclus

Aantal bijeenkomsten: 1

  • Stellen van passende schoolambities in te behalen percentages 1F en 1S/2F.
  • Kennis opdoen over het onderwijsresultatenmodel, de referentieniveaus en de schoolweging. En daarnaast welke aspecten een rol spelen bij het bepalen van wat een bij jouw op school passende ambitie is.
  • Schoolambities stellen voor zowel de drie vakgebieden rekenen, lezen en taalverzorging bij elkaar (aansluiting bij onderwijsresultatenmodel) als voor de vakgebieden afzonderlijk (sturing aan de kwaliteitscyclus).
  • Vanuit verschillende overwegingen je schoolambities toelichten, dus het verhaal achter de cijfers vertellen.

Het onderwijsplan: zo werken wij

Aantal bijeenkomsten: 2 (met kernteam of werkgroep)

  • Bijeenkomst 1: Het doel van het onderwijsplan en het ophalen van input staat centraal. De huidige en gewenste werkwijze binnen de school worden zichtbaar gemaakt. Dit gebeurt aan de hand van een aantal onderdelen die in het onderwijs aan de orde komen, zoals de inzet van de lesmethode en -materialen, differentiatie en instructie. Na deze bijeenkomst wordt het onderwijsplan in concept uitgewerkt en besproken in het team.
  • Bijeenkomst 2: Het onderwijsplan wordt verder doorontwikkeld met de feedback die is opgehaald bij het team. Daarnaast wordt met het kernteam afgesproken hoe het onderwijsplan ingezet wordt in de kwaliteitscyclus op school en zodoende bruikbaar en actueel blijft.

Zicht op ontwikkeling met de toetsen van het LVS

Aantal bijeenkomsten: 1

De verschillende toetsaanbieders geven resultaten in verschillende vormen weer: vaardigheidsscores, vaardigheidsgroei, functioneringsniveaus, drempelwaardes, ontwikkelscores, referentieniveaus etc. Maar naar welke scores moet je nu kijken? Wat betekenen ze en wat zeggen ze over de ontwikkeling van de leerlingen? 

  • Als team leren hoe je op een eenduidige en gezamenlijke manier omgaat met het analyseren en interpreteren van de LVS-resultaten.
  • Benodigde kennis opdoen over het LVS dat jullie op school gebruiken: IEP, LVS, Leerling in Beeld, Diatoetsen of Boom LVS. Daarbij leer je wat de verschillende scores betekenen en hoe je ze kunt gebruiken om de ontwikkeling in vaardigheid te monitoren.
  • Leren hoe je het bereiken van het ambitie-referentieniveau mee kunt nemen in je analyse en aanpassing van het onderwijsaanbod.
  • Bouwen aan een stevige basis als team in het zicht houden op de ontwikkeling van je leerlingen.

De schoolbespreking met het hele team

Aantal bijeenkomsten: 1

  • Je doet als team kennis op over hoe je de resultaten van de LVS-toetsen met elkaar analyseert op schoolniveau. Ieder teamlid wordt betrokken bij het monitoren van de ontwikkeling van leerlingen aan de hand van toetsen, het ontwerpen van een schoolverbeteraanpak op een gekozen vakgebied en het passender maken van het aanbod.
  • De aanpak wordt met elkaar in concrete acties uitgewerkt, daardoor weet elke leerkracht wat er van hem of haar wordt verwacht bij de uitvoering.

Een helder plan van aanpak voor je groep en leerlingen

Aantal bijeenkomsten: 1

  • Leren denken van groep naar subgroep naar leerling. Door deze slimme aanpak krijg je een overzichtelijk plan dat de belangrijke aanpassingen voor je leerlingen bevat: de interventies.
  • De effectiviteit van de interventies in beeld brengen door ze SMART te formuleren. Hierbij krijg praktische handvatten om de interventies concreet, uitvoerbaar én meetbaar voor evaluatie te maken. Zo kan je de cyclus goed rondmaken en je leerlingen zo optimaal mogelijk ondersteunen.

Overzicht van de onderwerpen:

  • 1 Passende schoolambities als basis van de kwaliteitscyclus
  • 2 Het onderwijsplan: zo werken wij
  • 3 Zicht op ontwikkeling met de toetsen van het LVS
  • 4 De schoolbespreking met het hele team
  • 5 Een helder plan van aanpak voor je groep en leerlingen

Aanbevolen literatuur

PO-Raad (2021). Handreiking Stap voor stap naar schooleigen doelen.

Bekijk

Gijzen, W. (2019). De schoolweging begrepen.

Bekijk

Trainers

Emila Bijl

Monique Steenwinkel

Jojanneke Beugelink

Jeroen Mulder

Bernadette Dijkman

Marjolein Veuger

Kimberly de Jong – Vermeulen

Wijnand Gijzen

Delen:

Heb je nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier